Rifle for både flint og perkusjon, en god idé?

Started by jrr50, 02. July 2016 kl. 10:57:32

Previous topic - Next topic

jrr50

Jeg  har hatt kentuckyrifla i 45" som er ei perkusjon rifle ,som etter mange år var en drøm og få seg.ei slik siden jeg var 12-13 år husker jeg vi satt og kikket på slik,(dog wallhangere fra franklin mint ,men det var stillen og al historiske looken som tiltalte)
Men etter litt  tid som aktiv svartkrutt skytter fikk jeg tilbudet om ei fra en annen venn som også driver med dette,ei som trengte bare en siste finish, den var helt oppe og gikk,men noen små deler som trengte byttes, nippel drum ,få tak i ladestokk,,feste sikter,men ellers ei super børse,( og ikke minst billig ,stor takk til selger)
 
Ble enda mer overrasket over presisjonen på den ,er faktisk den mest stabile og presise rifla jeg har hatt .
Men som med alt annet det er alltid slik man ønsker det man ikke har, jeg ville gjerne ha ei i flint også ,men og finne ei som var like presis og god er ikke lett og kjøpe ei til som bar henger på veggen for denne er mye bedre slik at når man skal velge bruks børse tar man denne likevel var ikke noe jeg ville,sjekket litt rundt hvordan det ville vere og ha både flint,og perkusjon på samme våpen,
noe som til først virket som de trodde jeg spøkte,når jeg spurte om dette rundt om ,
 men etter litt leiing fant jeg en lås som hadde de eksakt samme mål,og skrue hull og alt, til og med vent(tennhull) kanal som hadde de samme gjenger som nippel drumen på perk rifla,
Spørsmålet var om det i praksis ville virke like bra som det kunne se ut som ,gjensto bare og prøve og se,
Kostet ikke all verden heller den låsen, komplett med ,flint,og vent/tennkanal i m8 gjenger.  (Bolt on)120$ + frakt og mva,(m.a.o 11-1200kr)

Noen bilder fra hvordan dette var og  ble etter monteringen og testingen ,hittil bare med feng krutt. Brukte bar vanlig swiss nr2 og wano ppp,men ser ut og gjøre samme jobb begge deler, helt ok.
Har litt gammelt ffffg -4fg -liggende men det får spares på til evnt det blir svakere gnist og trengs lettere antennelige saker.

Men dette ser supert ut,var ca 1,2mm med stål på innsiden av frizzen måtte files bort så den ligger eksakt inntil løpet,
Og selv sagt måtte bli jevnt og slett så det beveger seg lett fremover når flinten slår frem, noe som ble kjempebra,me hjelpe hvor hardt stål men det skal jo frizzen vere også)
for den var oversize  så det iallefall ikke var for lite og ble åpent ned i fengpanna, så måtte selve panna ,som var bare en veldig smal kanal,i det stykket som er panna.
slipes litt i posisjon så kanalen ligger med tennhull omtrent i senter slik at fengkruttet lettest mulig skal tenne hoved ladningen,(dog ikke teste ennå ,men det blir juli konk "kaninen"som blir den testen,så får vi se, men gjentatte tester med feng krutt ser lovende ut)
Så nå har jeg flintlås børse også,håper det blir samme presisjon,men det er vel gjerne meste delen opptil skytter,er ikke videre erfaren med flintlås,så er det sagt.:-)












Hittil veldig fornøyd med resultatet ,visuelt,og funkjson av avtrekk og tenner feng krutt perfekt og alt ser supert ut ,men den store presisjons,og bruks testen gjenstår da .men jeg er optimist med tanke på denne,:-)
Så gjenstår og lage en fin tre eske for dette når det ikke er i bruk, eller flint låsen,og kan ligge i når den er den som ikke er i bruk:-)
Men nå når alt er filt og tilpasset ,tar det ca 2min og bytte om ,trengs ,en middels stor flat skrutrekker,og en 12mm fast nøkkel,og en nippel wrench, det er det hele, så er hurtig og lett ,og er noe man  klarer å gjøre på banen eller på skauen for den del.:-)

Så det skal jeg se litt på nå etterpå.
Med beste hilsen JRR50.

Besøk gjerne  min hjemmeside:   www.jrr-50.com

(NB,ny hjemmeside under laging,så det er nesten bare side oppsettet nå ,men bilder og slikt er underveis)

jrr50

#1
Klarte jo ikke dy meg ,måtte teste om den tente drivladningen,hurtig og lett ,siden jeg måtte forandre litt på fasongen nedi panna,og at jeg selv har montert vent/fenghull og hvordan det linet opp med panna ,både i høyde,og i forhold til  hverandre ,
m.a.o  opplining av kammer /løp, fengpanne panne ,vent/tennkanal (spes hvordan den var posisjonert ,frem/bak,høyde etc), gnist regn fra  flint/frizzen ,......så lurte jeg voldsomt på hvordan den ville funge selv om det så greit ut, for meg da .

nå er jeg som nevnt ikke den mest erfarne med flintlås,men etter og ha lest og kikka på bilder fant jeg ut det så greit ut.

Så jeg lada med en bitteliten ladning ,med swiss no2 , bare ca10 grain ,siden den ble testet i hagen ville jeg unngå det store braket, og bare med en patch ,og ei toalett papir ball fremfor den lille ladningen,så ikke det ville bli rare lyden,(ellers måtte jeg gitt nabovarsel, går greit 17mai,og nytttår,men selv om en bor på landet må en vel vise litt nabo respekt,og iallefall dra til skogs når det skal skytes"stort sett;-) ;-) ;-) )"
 ( det er vått og regner ute så derfor anser jeg gressbrann faren med papir ballen lik null)
-stamper det godt med ladestokken ,siden  det nå det ikke var annet enn hvor lett fengladning antenne ,det som er drivladningen på andre siden av vent hullet jeg lurte på .
Og som fengpanne krutt ,2gr med swiss no2 .

Ut på trappa og avtrekk, og  ,et middels høyt POFF, var jaggu ikke rare tid" delayen" der altså ,nesten dønn kontant,
Jeg så papir kula landa fint bort på andre sida av plenen.
Bare en ting og si:  Suksess :-) :-) :-)

Så nå er jeg klar for juli jakt på papir haren/kaninen Øyvind har lagt ut til oss ,nå med flint lås denne gang.
Skal bli spennende, har liksom vert patron våpen jeg synes var morro,og intresannt,men etter hvert som jeg har skutt mer i klubb sammenheng ,og drevet med slike gamle våpen, var nesten bare RB før i tida jeg holdt på med
både ,hagler og rifler,"både militære og sivile" karabiner og lange ,ja til og med rb pistoler.

Og litt patron revolvere ,32 ,og 38 ,break top utgaver stort sett,av forskjellige fabrikat,s&w ,og en mengde kopier av forskjellige land og kvalitet.

Men så har interessen for munnlader våpen etter hvert tatt helt over,først kun perkusjon, og faktisk så har bare det igjen nesten pr idag, "ja ,ja et par patron hagler,og ei patron rifle for jakt," men det er og alt, så det er munnladervåpen  alt jeg har igjen,pr idag nesten .:-)

og  Nå i senere tid er jo også interessen for flint lås våpen også dukket opp mer og mer,nå ser jeg det kan være veldig givende.

Så er vel ikke lenge før jeg gjenopptar bueskytingen igjen,skal man bare se,
Jeg drev med det i mange år ,før jeg startet med svartkrutt og en tid etter men tiden strakk ikke til til alt så det ble noe som måtte vike,
det ble bueskytinga, skjøt i klubb og var på stevner og jaktstier, compound,men litt trad bue også,
var en tur til Danmark på bue jakt også ,siden det er en meget populær jakt form der nede ,men det var mest for og se
,veldig intresannt.
Nå det var et sidesprang,men ser ut for det blir eldre og eldre greier som er intresannt etter hvert som jeg blir eldre og interessen bredere.:-)
Med beste hilsen JRR50.

Besøk gjerne  min hjemmeside:   www.jrr-50.com

(NB,ny hjemmeside under laging,så det er nesten bare side oppsettet nå ,men bilder og slikt er underveis)