Ladninger til .69 kaliber musketter

Started by e-leon, 14. December 2016 kl. 6:08:13

Previous topic - Next topic

e-leon

Hallo.
Noen som vet hvor mange grain svartkrutt eg må bruke
til en cal. 0,69 Springfield muskett 1816 / 1834 modell.
MVH. E-Leon.


reldor

Må testes fram , men begynn med 60grain 2f/2f og gå opp eller ned derfra.
I min perk svenske bruker jeg 60grain Sweitser 3 .

R.
Religion er menneskets seier over fornuften.

Øyvind F.

Perkusjon eller flint? Ladning kommer også litt an på hvordan du skal bruke den. Fettlapp og rundkule? Papirpatron? Naken kule? reldors forslag er greit om du skal skyte med fettlapp og rundkule, men du kan også gå ned til 50 grains og fremdeles få god presisjon. Det er greit å være forsiktig i begynnelsen.

Original ladning var var 110 grains «musket powder». Det ble brukt «buck and ball» i disse muskettene, det vil si én .65 kaliber rundkule og tre mindre .31 kaliber buckshot pakket i en papirpatron. Denne ladningen var nokså voldsom, og det ryktes at uerfarne soldater fra 2. Wisconsins infanteriregiment ble slått i bakken av rekylen da de avfyrte disse ladningene for første gang under slaget ved Bull Run i 1861.

PS. Musketten du viser bilde av er en Springfield riflemuskett Model 1861 i kaliber .58. ;-)
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

e-leon

Hallo.
Takker for opplysningene. Satt på jobben og fant
Bildet på nettet, og syntes det så rett ut.
Legger ved bilde av rifla mi. :-P

e-leon

Hallo
Ser at 0,69 cal er muligens for stor til rifla, er det noen som vet det rette caliberet?;-)

reldor

Hei,
du må måle løpet innvendig.
Så må du finne en kombinasjon med kule og patch som da passer i pipa.

R.
Religion er menneskets seier over fornuften.

e-leon

Hallo Øyvind,
Vil det da si at cal. for disse riflene er 0,65 :-P

Justme

Mulig dette kan gi deg litt info om muskettene dine.  
http://thepaulkfamily.com/gunweb/m1816springfield.htm

Skyter ganske mye perkusjons muskett i kal. 69 og muskett i kal.75, og kan gi deg et par hint.
Finn målet på pipa og trekk fra 2 ganger tykkelsen på stoffet du skal bruke som patch.
Da får du en tilnærmet størrelse på kula du trenger. Husk at du må ha det tett rundt kula når den settes i pipa slik at du må teste deg frem til hvor tykk patch du må ha.
Øyvind har masse utvalg av patcher i forskjellig størrelser.
Når du endelig har funnet en sammensetning som ikke er for trang og ikke  løs så må du ha smøremiddel på patchen. Mange muligheter her, men Øyvind har det også.
Trenger du noe hjelp i starten kan du kontakte meg, jeg deler gjerne erfaring med deg.
Geir Gudmundsen
mob 40027382
I live the life i love, and I love the life i live.

e-leon

Takker for flotte svar, men er fettlappene så store at de når rundt hele kula,
og siden eg kan sette rundkula i løpet uten at den detter nedi, er kansje caliberet noe mindre?
Den står like langt nedi som den står i kammerladeren.:-(

jæger justnæs

Jeg klarer ikke å få helt taket på hva du mener.
-Mål løpsdiameteren i tusendels tommer. Er det da til dømes .690 eller deromkring er det antakelig en .69 muskett.
-Mål kula di på samme måte. Jeg vil gjette at noe mellom .660 og .670 vil passe med en .015-.020' lapp. Alle mål jeg snakker om her er tusendels tommer.
-Størrelsen på lappen (diameter) er ikke av stor betydning såfremt den er stor nok.
Best når det smeller!

jrr50

#10
Ja har er viktig og ikke bruke for stor kule til patchen , da klarer du ikke få den nedi , du klarer kansje og få den litt nedi , men den kan sette seg fast på vei ned til ladningen ,
og det er helt nødvendig at kula er helt dønn intil ladningen før du trekker av skuddet ( må aldri finne på og prøve skyte uten du er 100% sikker på kula er helt i ladningen)
ellers risikerer du og sprenge løpet ,eller i beste fall få en bul på det , så for all del ikke sett fast noe som du ikke er 100% sikker på er helt nede .
Og ikke prøv med tørr patch for da setter den seg ganske sikkert også fast , ei blykule som setter seg ,sitter ufattelig godt og er nesten umulig og få ut igjen , eller det er mye jobb iallefall, .så unngå det ,
Nå skyter ikke jeg muskett selv men kentucky rifle , du har jo vert på banen når jeg har skutt med den ,
 så du har jo sett den , løpet på den er største diameter mellom riflinger 455-456" det jeg bruker er 433"-435"  kule
, med 0,012-0,015" patch ,
da er den meget god presisjon
(skutt på 60m ,her hjemme med 433" og 0,015" patch)
på også de cloverleaf patchene og Lehigh Valley lube som bare kan sprayes på sverger jeg til ,Øyvind selger begge deler .
Ellers så får du kuler i forskjellige størrelser hos brownells eller børselars , og tenger finnes mange steder ,
Og kjøp deg et skyvelær (digitalt ) for måling av dimensjoner , det er viktig at det er med 1/1000 på det , så du kan måle ned til 0,001" .
Det er ikke så dyrt men pris og kvalitet går jo ofte hånd i hånd, jeg betalte 350 kr for mitt og det har holdt i et par år nå,.men det er et i den billig ende av skalaen
Og som Jæger Justnes sier her patch  størrelsen er ikke så viktig , men lappen skal dekke kula godt , til den din må du bruke de største lappene, på mine dekker lappene hele kula , men de  slipper kula med engang den forlater løpet likevel ,
Med beste hilsen JRR50.

Besøk gjerne  min hjemmeside:   www.jrr-50.com

(NB,ny hjemmeside under laging,så det er nesten bare side oppsettet nå ,men bilder og slikt er underveis)

reldor

> Takker for flotte svar, men er fettlappene så store at de når rundt hele kula,
> og siden eg kan sette rundkula i løpet uten at den detter nedi, er kansje caliberet noe mindre?
> Den står like langt nedi som den står i kammerladeren.:-(


Hvis kula ikke glir ned i løpet (uten lapp) er kula for stor,
da må du som vi har skrevet tidligere måle løpet og beregne hvor
stor kula skal være , slik som JJ skriver.

Hvis kula stopper et stykke inn i løpet høres det ut som løpet er ujevnt(trompet).
Det er minste diameter i løpet du må måle etter.
Hvis løpet er ujevnt kan det hende du må bruke mindre kule og tykkere lapper
for å få jevnere tetting i hele løpslengden.

Lappen skal minimum gå opp til halve kula slik at lappen tetter rundt
mot løpet men med så liten lapp kan den gli av kula.
Mange muskett skyttere bruker store lapper som da dekker kula.

Les denne ,  http://svartkrutt.net/artikler/vis.php?id=30

R.
Religion er menneskets seier over fornuften.

reldor

Hei

Kom til å tenke på en ting til , rust i pipa..
Hvordan er løpet innvendig?

R
Religion er menneskets seier over fornuften.

e-leon

Hallo
Takker for svar.
Løpet er litt ruklede inni, men ikke rust.
Diameter er det samme som Kammerladeren.

reldor

#14
Hei.
Ja den kula er for stor........
Jeg regner med at kula stopper der du viser på bilde?
Mål innvendig diameter i munningen , i mm eller tommer,
og gi oss målet.

R.
Religion er menneskets seier over fornuften.

e-leon

Hallo
På Springfieldrifla som du ser på på bilde med ladestokk, er opningen 0673 insj.
Kammerladeren er 0659 i munningen, og 0740 i kammeret.
Spisskulene jeg støper er 0693, og rundkulene er 0694 insj.  ;-)

reldor

> Hallo
> På Springfieldrifla som du ser på på bilde med ladestokk, er opningen 0673 insj.
>  og rundkulene er 0694 insj.  ;-)

Da sier det seg selv at en kule som er .021"(0,53mm) større enn pipa
ikke passer !!!
Prøv med en kule på .650" og lapp på .015" ,eller mindre kule og tykkere lapp
f.eks. kule .640" og lapp .020"
Da blir total tykkelsen .680" men lappen er myk og føyer seg til pipa.

R.
Religion er menneskets seier over fornuften.

e-leon

Hallo alle sammen.
Da takker eg for mange bra svar.
Da er det bare å få tak i ei støpetang i 065"
Noen som vet hvor det selges sånne??  :-P

reldor

>
> Noen som vet hvor det selges sånne??  :-P


Se her....  http://www.jt-bullet-moulds.co.uk/

R
Religion er menneskets seier over fornuften.

reldor

Hvordan har det gått med kuler og skyting?


R.
Religion er menneskets seier over fornuften.