Årets bomkjøp på QXL?

Started by JanS, 27. March 2017 kl. 18:09:44

Previous topic - Next topic

JanS

I januar ble jeg kontaktet av en samler som mente han hadde kjøpt en sjeldenhet på QXL. Det var en umerka blanktslip døllbajonett M/1846-49. Den var slankere på dølle og klinge. Det kunne være en prøvebajonett!Den så ut som ny med fin nyrustpitring over det hele grunnet mulig års lagring siden sist oljepuss. Kanskje kunne man skimte et 1-tall på den langs dølla, men dette kunne også være en produksjonsfeil/merke i godset. Jeg sa jeg hadde sett samme annonse, men bildene indikerte for meg en oppslipt døllebajonett som hadde hatt gravrust over det hele. Selgeren hadde hatt mange salg og opplyste at han solgte bajonettene (nevnte bajonett pluss en sinksprayet M/1774) for en venn og kunne intet om våpen. Denne opplysningen bekymret meg. Kjøperen ble veldig skuffet da sjeldenheten kom i hus siden mine opplysninger stemte helt. Drafiling/oppussingen var nesten helt perfekt utført. Glippen var helt bakerst på dølla ved festering hvor en del av originalfinishen røpet bajonettens tidligere stand. Heldigvis var ikke det økonomiske tapet så stort ved at den spraya 74-en oppveide litt under sin overflate. Men bomkjøpet er en god erfaring å ha med seg i gamet. Like etter la samme selger ut en Kragbajonett M/1912 med dobbel blodrand som var nedfilt på samme måte. Den så slankere og nettere ut med samme rustpitring finish som døllebajonetten. Den kom fra samme samling/person som nevnte døllebajonett. Personen visste hva slags sjeldenhet han hadde utført. Knivbajonetten med sine rettere sider var et lettere oppfilingsprosjekt enn døllebajonetten. Derfor stilte jeg selgeren en del spørsmål på QXL ut fra nevnte døllebajonettkjøp. Det ble vel nesten maks lengde på innlegget hvor jeg detaljvis tok for meg alle mistenkelige observerte sider ved den såkalte umerka kragbajonetten. Høyeste bud var da kommet opp i ca 4000,-. Etter helga begynte budene å ta raskt av oppover med mange som trodde de var med på årets kupp. Mine spørsmål til selger ble ikke offentlig for mulige kjøpere. De ble nok holdt tilbake av hensyn til lettjente penger fra bajonettsamlere som er i ekstase og overbyr hverandre med raske bud. Over tjuetallet minker det på bydere og selveste sjefsbyderen på bajonetter måtte til slutt gi seg for vinnerbudet på 26K! :-(
Utestengt bruker. Ta informasjonen i innlegget med en klype salt. Admin.

Geir

Det at selger ikke vil vise spørsmål kan bety at selger er useriøs.Jeg har selv ved et par anledninger rapportert til qxl om replica ting som blir solgt som originale der,og qxl har da flyttet disse eller selger har avsluttet auksjonen,men det er noen år siden nå.
Kanskje du skulle sende en bekymringsmelding til qxl for å se om de kan ta tak i det?
Kan kanskje hjelpe kjøper også?
Tidligere kjent som kruttlappen2

JanS

Jeg har selv gjort flere bomkjøp på QXL i årenes løp, men QXL er selv med på leken så da får vi smake steken. Jeg har klaget flere ganger uten nytte. Så lenge spørsmål ikke automatisk følger salgsannonsen så blir det selgers og QXLs marked. Begge parter er interessert i å tjene mest mulig så dermed blir kjøperen taperen og salgsprosessen useriøs. Men heldigvis etter at danskene overtok og ulovlig med skytevåpensalg så antar jeg bomkjøpene og klagene har avtatt.
Utestengt bruker. Ta informasjonen i innlegget med en klype salt. Admin.

Jon

JanS, jeg er rimelig overbevist om at nevnte  Kragbajonett M1912 frembudt som M1894 1916 er en origiinal urørt M1912.  De første av slike ble laget så lette som mulig for å være nærmest mulig M1894 i vekt ifølge Hanevik. Der er ingenting ved nevnte bajonett som tilsier at den er mekket med eller oppusset på noen måte.
Jeg eier denne bajonetten idag og har kun hatt noe 5,56 olje på den og børstet den med messingbørste.  Du finner bilder av den på Kvf under forsøksbajonetter.
Man bør være forsiktig med å kaste ut påstander om ting man kun har sett små bilder av.

JanS

Som nevnt 27.3 så kommer døllebajonetten og kragbajonetten fra samme selger. I følge ham selv så hadde han ikke greie på våpen som han solgte for en venn. Begge bajonettene hadde samme rustpitringfinish på gammel blankfilt/pusset/oljet overflate. Selgeren og bakmannen (hvis det er noen)visste godt hvordan han skulle annonsere denne ved å spille "dum". Hvorfor la han ikke ut mine spørsmål når oppnådd pris allerede da var det dobbelte av hva en M/1916 går for? Dette viser godt at han ville presse prisen enda mer for en gravrustbefengt og oppfilt M/1912. Kanske fikk han hakeslepp og kalde føtter når det virkelig tok av. Jeg har ikke kastet ut påstander ut fra små bilder, men erfart hva små bilder med nærbilder fra selger har bevist. Den 12 cm lengre M/1912 enn M/94 tilsvarte 75 gram ved å spare vekt med hulslipning i rygg- og eggside, men her er godset slanket mer for å få bukt med gravrustet. Alle som har filt gravrust vet hvor tilbakeslaget kommer og hvordan overflaten blir.
Utestengt bruker. Ta informasjonen i innlegget med en klype salt. Admin.

holmback

Jag såg inga varningstecken på den bajonetten, tvärtom.
Nu har jag bara sett QXL-bilderna, men jag hoppas få se den vid tillfälle :-)

/per

JanS

Som opplyst 28.3 av kjøper så ligger den med gode bilder på KVF under prøvebajonetter som 42g lettere enn en annen M/1912. Etter som jeg forstår så la også kjøper den først ut på samlerforumet.
Utestengt bruker. Ta informasjonen i innlegget med en klype salt. Admin.

Jon

Ja den ligger på samlerforumet også. Må bare si at dine påstander angående M1912 bajonetten er tull og tøys og har ingenting med virkeligheten å gjøre. Å uttale seg slik uten å ha sett bajonetten eller holdt i den blir ganske tullete.  Mulig du vil prøve å snakke den ned i håp om å få kjøpt den billig?
Tror du skal holde deg til ting du vet noe om.  Regner ikke med at du har noen M1912  bajonett(?)  jeg har tre slike.

JanS

Som aktiv på forumet burde kjøper være objektiv som i sin første setning. De fem siste setningene om meg kan kanskje skyldes manglende motargumenter. Min kunnskap om norske bajonetter og observasjoner av nevnte dølle- og M1912 bajonett fra samme selger medførte spørsmål på QXL få dager før vinnerbudet på sistnevnte. Siden selger unnlot å svare og la mulige kjøpere få ta del i bekymringen så er mitt spørsmål berettiget. Nå har jeg meddelt at klingeforlengelsen på M1912 medførte 75 gram samt informert om kjøpers tilleggsinformasjon på kvf at tyngdeforskjellen på omtalte M1912 og kjøpers dublett er hele 42 gram. I tillegg opplyser kjøper nå at han har hele 3 M1912 bajonetter. Hvorfor ikke bruke data fra disse for å motbevise at min påstand er gal.
Utestengt bruker. Ta informasjonen i innlegget med en klype salt. Admin.

G.Larson

Hva med å finne ett annet bed å pisse i enn her?
Ståle B.

JanS

Kom heller med motargumenter, hvis du har noen!
Utestengt bruker. Ta informasjonen i innlegget med en klype salt. Admin.

JanS

Sammenlign noen bilder av gravrustoppslipt døllebajonett og M/1912 med lik rustfinish fra samme selger:
Bilde 1-3 er fra døllebajonetten og resten er fra M/1912 bajonetten. Ingen av bajonettene har synlige merkinger eller nummer.








Utestengt bruker. Ta informasjonen i innlegget med en klype salt. Admin.

JanS

Ut fra bildeobservasjoner av bajonettene er det mulig å komme med kommentarer tross utsagn av forskjellig karakter fra bajonettsamler, kjøper og Glarson.
Utestengt bruker. Ta informasjonen i innlegget med en klype salt. Admin.

JanS

Det var mange budgivere på Kragbajonetten opp til 20-tallet, men ingen vil visst ikke vedkjenne seg sin interesse for den eller forsvare den mot mitt spørsmål. Selv må jeg innrømme at jeg hadde tenkt å gi et bud hvis jeg fikk svar på mine spørsmål om gravrust og oppsliping til selger via QXL to dager før budfristen.
Utestengt bruker. Ta informasjonen i innlegget med en klype salt. Admin.

Øyvind F.

Nå tenker jeg vi legger denne tråden død. Det er ingen som er enige med JanS om at det er snakk om forfalskninger. Jeg begynner å bli litt lei av skråsikre påstander fra den kanten som ikke kan dokumenteres, så i fortsetningen håper jeg JanS kan begynne å henvise til litteratur og kilder som kan underbygge påstandene.
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

JanS

Jeg synes det er merkelig at Øyvind ikke har grepet inn ovenfor usakelige utsagn mot min person og heller etterlyst motargumenter. Kjøper opplyser å ha tre bajonetter av typen. Andre kan ha samme bajonett eller noen kan ha observert merkelige ting på noen av QXL-bildene jeg la ut av omtalte M/1912. På grunn av historikken og meningsutvekslingen så langt så virker det på meg som om det er sterke motkrefter som ikke vil ha noen omtale av eller diskusjon om bajonetten i det hele tatt. Forfalskning  er ikke mitt ord, men det kan kanskje forumets lesere avgjøre når tråden er avsluttet. Mine ord er oppfilt gravrust bajonett ut fra fortalte døllebajonett historie med bilder og selvsyn samt bilder av omtalte kragbajonett med dobbel blodrand ala M/1912 fra samme selger. Først må jeg meddele at jeg fulgte Geirs råd og kontaktet 30.3 QXLs kundesevice for å få en kopi av mine spørsmål til selger angående rustslipt gravrust samt andre observerte problem med bajonetten for å dele disse på forumet. Svar ble lovet innen 24 timer. I vente på svar fra QXL la jeg ut 31.3 tre bilder av døllebajonetten og 4 bilder av kragbajonetten i håp om at også andre observerte det samme som meg.  I går etterlyste jeg igjen manglende svar fra QXL. Etter supersalget av bajonetten på QXL syntes jeg det var merkelig at ingen på forumet tok det opp. Samlerkolleger opplyste meg senere at bajonetten var lagt ut på samlerforumet med mindre vekt. Her opplyste en bajonettsamler at han hadde flere bajonetter av en modell med forskjellig vekt noe som skyltes grad av slipning. Like etter ble bajonetten lagt inn på kvf som prøvebajonett M/1912 sammen med en annen umerka som var 42 gram tyngre med samme lengde. Er dette godkjenningsprosessen for prøvebajonett hos kvf? I min neste tråd skal jeg henvise til litteratur og kilder som kan underbygge mine påstander og i mellomtiden vil jeg oppfordre andre til bildeobservasjoner med beskrivelse for så å trå i bedet.
Utestengt bruker. Ta informasjonen i innlegget med en klype salt. Admin.

Jon

Jeg lurer på om ikke du bør søke proffesjonell hjelp, mest for din egen del.

JanS

I steden for mobbing presenter heller vekt og lengdedata på dine nevnte tre bajonetter av typen.
Utestengt bruker. Ta informasjonen i innlegget med en klype salt. Admin.

Øyvind F.

Krag-bajonetter faller utenfor det som skal diskuteres her, så vennligst avslutt denne diskusjonen.
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

JanS

Kragbajonetten M/1912 med dobbel blodrand omtales med bilder blant annet i Hærmuseets årbok 1949-50, Bedriftavisa for Kongserg Våpenfabrikk på 70-tallet, Våpen nr.1- 1975,  Våpen nr.3- 1978 og Norske blankvåpen 1814-1980. En mer detaljert beskrivelse med bilder av bajonetten finnes på sidene 291-300  i Haneviks bok om Krag-Jørgensen geværet fra 1994. Her vises blant annet samme bajonett, nr. 29  som i Våpen nr. 1. Forsøksbajonett for Krag karabin M/1912 ble kun ferdiggjort i et lite antall, ferdig påsatt og tilpasset et antall forsøkskarabiner. De prøvebajonettene som er observert har stort sett kun KV-merke på klingebrystet, og intet kontrollmerke. Det finnes bajonetter uten både KV-merke og kontrollmerke. De kjente bajonettene har nummer som ligger mellom 7 og 29. Under bajonettforsøkene 1908-12 ble den vanlige M/1894 bajonetten forlenget med 12 cm og dermed oppnådde man samme rekkevidde for karabinen som med geværet med kort bajonett. For å spare vekt ble dobble hulslipninger foretatt og bajonetten ble bare 75 gram tyngre. Trolig ble 12-15 stykker tilvirket. Det er noe usikkert hvorledes prøvbajonettene var nummerert og merket. Det finnes imidlertid bevart et par lange bajonetter som er umerket bortsett fra nummeret, og som kan være av disse første utgavene. Det finnes også en bajonett som trolig er nedkortet på et senere tidspunkt, og som er nummerert med 7 og har KV-merking. Den er spinkel og kan være fra de første prøvene. Ved prøvene ved tropp i 1911 ble det trolig laget omlag 35 bajonetter. De ble laget med kraftigere dimensjoner. Ved Festningsartilleriets underoffiserskole 27. mai 1911, fikk prøvegeværer nr. 1-10 og 1-5 lange bajonetter med dobbel blodrand. Av de 60 prøvegeværene fikk en del av disse senere lange prøvebajonetter, i 1912. Altså den spinkle bajonetten som antas å være fra første produksjon av prøvebajonett M/1912, har både KV-merke og nummer. De andre kjente prøvebajonettene har enten KV-merke eller nummer. Andre lange bajonetter med dobbel blodrand må være bajonetter som ikke ble ferdiggjort som prøvebajonetter siden de ikke har merking i det hele tatt. Hvor mange av disse som hadde tilpasset grepsplater ved lagring på Paleetmagasinet eller ble oppusset og fikk påsatt tregrep etter Paleebrannen og krigen  vites ikke. Men det vi vet at mange sjeldne Kongsberg bajonetter av forskjellige modeller har blitt restaurert etter krigen og blitt/blir solgt som originale. De som ble minst rammet og best tilpasset er vanskelige å avsløre. De som hadde fått større gravrust- og/eller glødeskallskader avsløres lett ved at de har fått fjernet så mye gods at det vises av bilder og vekt som ikke samsvarer med originalen. Derfor er bilder og/eller selvsyn av bajonetten den beste kilden. På bildene av nevnte døllebajonett og kragbajonett kan vi observere samme rustfinish. Rester av dypt gravrust finnes på deler av bajonettene både på klinge og dølle/grep som har blitt draddfilt til et maksimum. Prosessen har fjernet mye gods. Dette har medført at hvis merker har eksistert så har de helt forsvunnet i den omstendelige fileprosessen. På dølle og grep vises filingsfeil av "filersvenden" ved flater med forskjellige vinkler og lysreflekser. Ved observasjon av kragbajonetten så ser vi at den hverken har nummer eller KV-merke. Andre iøynefallende observasjoner er at festeskrua står ca 2mm ut av grepsmutteren og tregrep som ikke passer. Likeså observeres en blånert bajonett utløserknapp.  Kragbajonettens klinge har to råtne gravrustsoner med ujevne kanter hvor rustrøttene ikke har latt seg fjerne. Hele 42 gram gods har forsvunnet og det vises godt på klinge og særs godt på avrunding av grep. Det var ikke grep som skulle kompensere for vektreduksjon, men klinge som var for spinkel og bøyde seg ved stikkprøver. Nær grep så har skarpe kanter med gravrust fått en ekstra filekant. Grepet har altså fått påsatt uoriginale tregrep som ikke har blitt tilpasset bajonetten. Se åpning mellom tregrep og stål, samt lengden på festeskrua som står ca 2mm ut av festemutter! Dette reflekterer mye gods som er fjernet samt mistilpasning av tregrep fra annen bajonett eller erstatningsgrep. Legg også merke til  låseknappens fine blånerte finish som også er nyopppusset del som heller ikke fantes på halvfabrikatet. Mest sannsynlig så har aldri bajonetten hatt noe grep påsatt i det hele tatt. Den var bare et ferdig stålfabrikat som aldri kom så langt i prosessen med å få ferdigmontert grep og påstemplet KV-merke og nummer. Forsøksbajonettene skal enten ha KV-merke, nummer eller begge deler. Hvor kommer så disse umerka M/1912 fra? Da M/1913 bajonetten ble antatt ble mest sannsynlig 1912- restene gitt som gave og lagret på Akershus. De ble deretter offer for Paleetbrannen natt til 14. mai 1942. Flere gjenstander ble nesten ikke rammet, men fikk gravrust etter års lagring uten tilsyn. Like etter krigen forsvant det beste først. Hærmuseet og senere Forsvarsmusset har byttet til seg gode samlervåpen med flere brannskadde blank- og skytevåpen. Mange av disse ble reparert på plassen under veiledning av kyndig børsemaker. Da Forsvarsmuseet ble istandsatt tok en våpeninteressert malermester sjeldne brente skyte- og blankvåpen som delbetaling. For få år siden lå de siste rester av malermesterens samling ute til salgs på nettet og deriblant også bajonetter. Historikken av denne tråden med få merkelige motsvar og store antall lesere viser at diskusjonen om "Kragbajonetten" har slått an på forumet.
Utestengt bruker. Ta informasjonen i innlegget med en klype salt. Admin.