C.Hesselberg Trondhjem - "biografi"

Started by , 15. November 2019 kl. 20:48:10

Previous topic - Next topic

Cap'n Redneck

Etter tidligere forgjeves å ha spurt lokale våpensamlere om de hadde flere opplysninger om "C. Hesselberg Trondhjem" samt googlet etter info om børsemakeren uten å finne særlig mye matnyttig fikk jeg ånden over meg etter å ha sett TV-programmet "Praktisk Info" som hadde et innslag om slektsforskning for et par dager siden.
Nasjonalbiblioteket.no & Digitalarkivet.no var stedene å oppsøke...!​
Her følger et utdrag av hva jeg fant i kirkebøker og folketellinger:​

Mannens fulle navn var: Carsten Dreyer Bredal Hesselberg.​
Han ble født i 1827 (noen kilder oppgir også 1826 & 1828) og vokste opp i Øvre Stjørdal prestegjeld, sannsynligvis på gården Sørkil i Hegra.​
Han ble konfirmert i Hegra kirke 09.10.1842.​
Han er først omtalt som "bøssemager" 21.08.1870, ifm. at han er oppført som fadder i en dåp i Domkirken i Trondheim.​
I folketellingen for Stjørdal / Hegra i 1875 er Carsten Hesselberg og sambygdingen John Sivertsen (f. 1822) tydeligvis på visitt i hjembygda.  Begge oppføres som ungkarer, børsemakere og bosatte i Trondheim.​
01.12.1877: Bataljonbøssemager Carsten D.B. Hesselberg inngår ekteskap med Karoline Davidsen (f. 1847 i Vår Frue Sogn, Trondheim).​

Fra 1878 til 1890 kommer det 6 barn: 3 jenter og 3 gutter.​
Engelbregt (f.1884) utdanner seg til elektriker, men er i 1910 oppført som børsemakerelev ved Kongsberg våpenfabrikk.​
Carsten D.B. Jr. (f.1890) blir sjømann, og omkommer i 1920 som styrmann på seilskipet "Steinsund", som etter alt å dømme gikk på en mine i Atlanterhavet.​

Når begynner så Carsten H. Sr. sitt virke som børsemaker?​
Her har jeg ikke funnet noe dokumenterbart bevis tidligere enn 1870, men børsemakerverkstedet og privatboligen hans i Schultzgate 7, Trondheim, ble tidligere bebodd av en militær børsemaker fra Sunndalen i Møre; Endre Gunnarsson Hoaas (f.1796 - d.ca.1864).​
Det er vel ikke unaturlig og anta at Carsten H. overtok verksted og hus ved Hoaas' død.​
Adressen hadde tydeligvis flere "ungkarshybler" / leiligheter; på hver folketelling er det registrert 3-4 børsemakersvenner / børsemakerlærlinger i tillegg til mesteren Carsten Sr.​

Det tidligste kjente våpenet merket "C.Hesselberg Trondhjem" oppgis å være en perkusjonsrifle.​
Dette var i våpensamleren Jon Sv. Dahl's samling i Oslo i 1962.​
Han omtaler det i sin artikkel "Norske børsemakere i tre hundreår" i Hærmuseets årbok for 1962.​
Denne kan leses online på Nasjonalbiblioteket.no​
For øvrig er vel stemplingen "C.Hesselberg Trondhjem" mest kjent fra rolling-block rifler og tennstempelrifler.  ​
Nylig dukket det opp en dobbeltløpet hanehagle, kaliber 12/65, med damaskløp og side-lever som er merket "C.Hesselberg Trondhjem" på sikteskinnen.​
Denne haglen er produsert av Stephan Heym Jr. i Suhl, Tyskland.​
Det eneste jeg har klart å finne ut om Heym er at han begynte som børsemaker i 1850.​
Han er ikke forfader til dagens Heym-våpenprodusent. Det var i sin tid 16 ulike Heym-karer som arbeidet som børsemakere / stokkmakere etc. i Suhl-området.​

I 1896 søker Carsten H. Sr. avskjed som korpsbørsemaker av helsemessige årsaker, 69 år gammel.​

04.11.1899 dør Carsten D.B. Hesselberg Sr. etter lengre tids sykdom, 72 år gammel.​
Han begraves på Domkirkens kirkegård, men gravstedet hans er ikke bevart i dag.​


Så nå vet vi i alle fall hans fulle navn, og litt mer om hans liv og virke.​
Men, "siste ord er aldri sagt..!"
Sålenge det er bly i lufta, er det fortsatt håp......

Cap'n Redneck

Ryktene om børsemakermester Endre Hoaas' død i 1864 viser seg å være betydelig overdrevet...!

1865: Folketellingen viser ham bosatt i Schultzgt. nr.7, Trondheim, m/kone og 7 barn.​

1875: Folketellingen viser ham bosatt på gården Halsan Øvre i Levanger som "losjerende".
Sålenge det er bly i lufta, er det fortsatt håp......

Trond


SB

Bra innlegg med gode tips til egen forskning
"a rifle without hammers, is like a Spaniel without ears" Edward VII

Terje A

Mulig det finnes mer informasjon om han i militær rullene.

Silex

Hei Capt'n !

Jeg har en dobbeltløpet perkusjonshagle laget av Carsten Hesselberg, samt noe info om ham som jeg kan sende deg i pdf-format. Jeg har skannet min fars notater om norske børsemakere. 5 fulle A4 permer som er deponert på Forsvarmuseet.

Det du har funnet om Hesselberg er en fin utfylling av min fars notater. På 1950 til slutten av 1990-tallet da han jobbet mest med dette var ikke søkemulighetene i nærheten av det man har i dag.

Jeg skriver ut det du har funnet på eget ark og legger det inn i permen om det er ok for deg.

Hilsen J.A.Dahl

Cap'n Redneck

Da har jeg litt supplerende/korrigerende info om Carsten Hesselberg & co.:

I den gamle bygdeboka for Hegra oppgis det at han ble født 18.03.1827, på gården Søre (Søndre) Sørkil i Hegra.​

Sambygdingen John Sivertsen Kilnes, født 07.02.1822, (nevnt i første post) ble gift med Carstens eldre søster Birgitte Marie (f. 1821) den 31.10.1859.​  Hun døde i 1874.
1875:  folketellingen i Trondheim viser John S. Kilnes bosatt i Schultz gt. 7 som enkemann og børsemaker.
I 1878 gifter han seg pånytt med en kvinne fra Sparbu.
Folketellingene i 1885 og 1891 viser ham bosatt på Steinkjer som bataljonsbørsemaker.
Folketellingen i 1900 omtaler ham som forhenværende børsemaker, bosatt på Steinkjer.

Carstens eldre bror Peter Olaus tok over hjemgården i 1844, men måtte selge den på konkursauksjon i 1868 og utvandret til Minnesota i USA med sin familie i 1888.​

Foreløpig er den første Hesselberg jeg har funnet tilknyttet Kongsberg våpenfabrikk Peter Olaus' sønn, Petter Andreas Cramer Hesselberg (f. 24.09.1842), han er i folketellingen fra 1865 oppført som våpenfabrikkarbeider og bosatt hos korpsbørsemaker Lars Paulsen Paaterud på Kongsberg.
Senere utvandrer han til USA med resten av familien og slår seg ned i staten Washington som farmer.

Carstens sønn Petter Andreas (f. 1881) er i folketellingen for Trondheim i 1900 oppført som "børsemaker", men dette beror nok mer på at han hjelper sin mor med å avvikle børsemakerforretningen i Schultz gate etter farens død. Han utvandrer også til USA i 1903.

Jeg trodde først at Carsten Hesselberg var begravet på Domkirkens kirkegård, men har nå funnet ut at han, hustruen Karoline og to av barna ble begravet på et familiegravsted på Tilfredshet kirkegård, like sør for St. Olavs Hospital i Trondheim. (Område nr. 7, rad C, gravsted 35 & 37).  ​
Sønnen Engelbrigt, som 10.10.1917 var ansatt som elektriker på Rødfos Patronfabrik, var den siste Hesselberg som ble stedt til hvile på familiegravstedet i 1964.​
Familiegravstedet ble sanert i 1996 og siden gjenbrukt.​

Fortsatt gjenstår et "hull i historien"; mellom Carsten Seniors konfirmasjon i 1842 og hans oppføring som fadder (og bøssemager) i Domkirken i 1870...
(én teori er at han også kunne ha arbeidet på Kongsberg våpenfabrikk i sin ungdom...?)
Sålenge det er bly i lufta, er det fortsatt håp......

Cap'n Redneck

Hei Silex,
Selvsagt kan du skrive ut det jeg har gravd frem på Digitalarkivet.
Jeg ønsker gjerne en kopi av din PDF-fil om C.Hesselberg.
Send den til:  singleaction45@hotmail.com
Sålenge det er bly i lufta, er det fortsatt håp......


Cap'n Redneck

Silex gav meg en kopi av følgende håndskrevne notat fra hans fars etterlatte papirer:

"På Kongsberg Vaabenfabrik 1862.  (eventuelt tidligere)
Liste over Bøssepenge for Vaabenfabrikens faste arbeidere i 1862 noteres Carsten H. for 2 sp. 20 s."


På side 207-208 i Harald Sundes bok: "Norske Kammerladningsgeværer og Karabiner for Hæren 1842-1877" står det om våpenarbeidermerker benyttet på Kongsberg Våpenfabrikk.
Katalognr. 585 består av en "C" og en "H".  Dette var i bruk fra 1858-1871.
Det tilskrives enten "Carl Hesselberg" eller "Christian Hvamsal"....

Samlet kan dette tyde på at Carsten Hesselberg var ansatt som våpenarbeider på KV fra 1858 frem til han etablerer seg i Trondheim rundt 1870...?

Det hadde vært interessant å vite om KV's arkiver inneholder flere fakta i saken...
Sålenge det er bly i lufta, er det fortsatt håp......