Studsare m/1815-20 för fältjägare

Started by krutnarr, 02. February 2009 kl. 10:29:19

Previous topic - Next topic

krutnarr

Hei.
For en tid tilbake heiv jeg inn en annonse her på svartkrutt.net med et ønske om å få kjøpe en svensk studsare. Her er resultatet.:-D
Bøssa er nermest i perfekt stand alder tatt i betraktning. Den kom med et flintstål/panndekkel som ikke var noe tess og fjæra til denne er heller ikke brukandes, men det skal det gjøres noe med. Jeg har filt til et stål sånn bare for å få testa bøssa. Nå gnistrer den ivertfall selv med den slakke fjæra som står på.
Dette er feltjegerstudsaren som er beregnet for sabelbajonett (113cm lang og kaliber 17,8mm). Det finnes også en mere vanlig variant med døllebajonett. Hvor mange som er laget av disse 2 typene, vet jeg ikke. Kansje noen av våre svenske venner her på forumet kan svare på det?

Noen bilder.





Gleder meg sinsykt til jeg får prøvd den.

runastav

Hei Krutnarr.
Kjempeflott børse mann, den pannedekkelfjæra går jo reodor felgen en høge gang:-)
Mvh Runar

ola

Grattis med fin børse da;-) Virker som den nå får den behandlingen den fortjener.

Harald

#3
Hei krutnarr! Fant en gammel tråd her jeg sitter i godstolen på nyåret. Hvordan gikk det med børsa? Regner med at nye fjærer kom på plass! Du nevner sabelbajonetten. Det er en riktig grom sak på en kilo, klingen er 60,5 cm lang og tatt fra en pallask (?) fra 1700-tallet. Bajonetten festes med haken på høyre side av løpet, det er hull for pipa i parerplata, og den låses med ei fjær rundt pipa. Jeg ser at ladestokkene er ulike. På bildet nedenfor har ladestokken hull, og ring/skoning av messing. Formen på "varhaken" er også ulik på de to børsene. Hadde vært moro å se nyere bilder og ikke minst høre erfaringer fra prøveskyting. Mvh H.






krutnarr

Hei.
Rifla er solgt. Samlerområdet mitt har flyttet seg fra svenske til Norske våpen.
Men. Det er utvilsomt ei av de flotteste svenske riflene som finnes. Masiv med tøff bajonett. :-)

krutnarr