02. August 2021 kl. 0:41:27
forum.svartkrutt.net

Author Topic: Import av antikk rifle - spørsmål om dokumentasjon av alder  (Read 1271 times)

06. March 2020 kl. 9:44:03
Read 1271 times

Michael_G

Tenkte å kjøpe en 1886 Kropatschek rifle i England, og få den sendt til Norge. Lurte på hvilken dokumentasjon tollen krever for å bevise at dette er et antikt våpen? Er det nok med årstallet som er stemplet på låskassen, eller kreves det noe mer?

06. March 2020 kl. 10:56:49
Reply #1

dinsdale

Jeg har bedt selger opplyse alderen på pakkseddelen, i tillegg opplyser jeg det samme når tollen(posten) ber om dokumentasjon på forsendelsens innhold. Når jeg handler fra utlandet ber jeg alltid selger om å opplyse alder, slik at jeg kan vise til dette når det blir spørsmål. Siste handel foregikk vel for ca to år siden(Marlin 1881). Har ikke opplevd at toll/post krangler på dette.

06. March 2020 kl. 11:40:57
Reply #2

Michael_G

> Jeg har bedt selger opplyse alderen på pakkseddelen, i tillegg opplyser jeg det samme når tollen(posten) ber om dokumentasjon på forsendelsens innhold. Når jeg handler fra utlandet ber jeg alltid selger om å opplyse alder, slik at jeg kan vise til dette når det blir spørsmål. Siste handel foregikk vel for ca to år siden(Marlin 1881). Har ikke opplevd at toll/post krangler på dette.

Flott, takker!

06. March 2020 kl. 19:56:29
Reply #3

martini

Det kan lønne seg å ha en faktura på hvor mye du har betalt for antikviteten ,dette pga utregning av moms . Blir antikviteten satt på lager er det som regel faktura som mangler, det har hendt meg to ganger ,sendte kopi av faktura og alt var OK .

07. March 2020 kl. 7:07:19
Reply #4

dinsdale

Sikkert lurt med faktura, ja. Jeg har sendt utskrift av transaksjonen fra nettbank, dette har de godtatt de gangene jeg har importert. Toll/posten har aldri godtatt verdiangivelsen på pakkseddelen, har alltid måttet levere annen dokumentasjon.

09. March 2020 kl. 10:23:15
Reply #5

Michael_G

> Sikkert lurt med faktura, ja. Jeg har sendt utskrift av transaksjonen fra nettbank, dette har de godtatt de gangene jeg har importert. Toll/posten har aldri godtatt verdiangivelsen på pakkseddelen, har alltid måttet levere annen dokumentasjon.

Takker for info!