Ukjent kal.12 patronhylse messing og kal.24 papp

Started by magne fjøsne, 26. March 2020 kl. 9:53:13

Previous topic - Next topic

magne fjøsne



magne fjøsne

Takk for det. Skjønner ikke helt hvor denne finnes i linken du nevner men JEG får jobbe videre med den så kanskje.
Den andre finner jeg heller ikke noe om foreløbig.

Mr Hanssen

Som chrom sier, er den gule lagd av Winchester. Det står nok W.R.A CO på tennhetta.
Er vanskelig å se på bildet ditt.

magne fjøsne

Takk for den. Det overså jeg så da vet jeg det. Må nok kjøpe sterkere briller. Noe forslag på den siste?


bubo

Bunnstempel Repeater i kal 24 mangler på cartridge-corner..
Send inn et bilde,det blir satt pris på!:-)

magne fjøsne


Vidar

Jeg er på sporet angående SPECIAL 12, men uten sikkert svar foreløpg. Hva slags tennhette og diameter på den vil fortelle mer om opphavet på patronen. På bildet ser det ut til å være et tomt hetteleie med to tennkanaler, men det er ikke så godt å si sikkert. Hvis det er en tennhette der så kan du lyse inn i hylsen for å avgjøre om det er en eller to tennkanaler.

bubo

Nå er denne Specialen riktignok ei gul papphylse,men synes stempelet ser rimelig likt ut på messinghylsa til Magne..Syns også den er veldig RWS lignende.
Papphylsen har forøvrig 2 tennkanaler..


magne fjøsne

#10
Da er mysteriet oppklart.
Denne SPECIAL  12 er engelsk. Se link . Der finner dere mye når det gjelder hagle.
 http://www.cartridge-corner.com/shotgun2.htm

Og til bubo. Bilde av repeater 24 er sendt.

Magne

Vidar

Tja, det er nok ikke så lett likevel. Boka "Dictionary of Guns and Gunmakers", av John Walter sier at merkingen SPECIAL (The) er rapportert brukt på hylser laget av Eley for W.Metcalf i Catterick før første verdenskrig. Ken J.Rutterford i en av sine syv bøker om haglpatroner viser merkingen SPECIAL 12, men uten å fortelle om det er messing eller papp, sier at den er av tysk opprinnelse.  C.W.Hardings tre bøker om engelske patronprodusenter nevner ikke dette, men viser et bilde av en messinghylse, sammen med esken fra Eley, men sier intet om bunnmerkingen.  Curtis Steinhauer i "cartridge.corner" har plasert din merking sammen med "engelske", men uten dokumentasjon. En forespørsel blant noen av de fremste samlerne av haglpatroner i utlandet gav det resultatet fra en amerikaner som hadde arbeidet i London i sin tid hadde kjøpt akkurat den samme messinghylsen med SPECIAL 12, men hadde fått det for seg at hylsen var laget i Belgia, og kjøpt av engelske forhandlere fordi disse hylsene var billigere enn britiske. Hylsen er ikke nevnt i katalogene til Buttweiler eller Beutter, og er heller ikke nevnt i Beutters publikasjoner om europeiske haglpatroner.Hvis noen hevder at en patron er engelsk, så bør jo det være basert på dokumentasjon av noe slag. Kan det være at man ganske enkelt har ment at siden "SPECIAL" er engelsk, så må det være en engelsk patron? Tyskerne brukte også "Special" istedenfor "Spezial" på noen av sine haglpatroner. Blant innleggene her, ser vi flere "Special"-merkinginger sammenliknet med tyske, og det er helt klart likheter.  I den tyske ALFA-katalogen fra 1910 fant jeg denne artige illustrasjoen.        Historieforskning er ikke lett!

bubo

#12

Man kunne jo også få skrevet det man ville på hylsene man bestillte fra fabrikantene i utlandet,både Tyskland,England og andre....
Her et eksempel fra Eley..

magne fjøsne

Nei, det har aldri vært lett og verre vart det nå. Da er det greit med slike forum der alle kan komme med svar eller synspunkt. Samarbeid og meningsutveksling er en fin sak.