Videoserie om norske papirpatroner

Started by Øyvind F., 08. May 2020 kl. 11:36:42

Previous topic - Next topic

Øyvind F.

Da det kom en ny versjon av rullepinnen i butikken for noen år siden, hadde jeg planer om å endre instruksjonene ved å lage videoer av hver av de fire–fem patrontypene du kan lage med pinnen. Det måtte en pandemi til før jeg fikk gjort det, men nå er første video publisert. Den viser hvordan du kan lage kammerladningsgeværets første offisielle rundkulepatron som ble approbert i 1847.

Senere kommer det videoer som viser rullingen av spisskulepatronene fra 1855 og 1861, tappriflepatronene og 4''' papirpatroner (du må ha en egen rullepinne til 4''').


https://www.youtube.com/v/dBRQLZZlhaI?hl=nb_NO&version=3
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

runastav

Flott video Øyvind! Helsing Runar

historie

Flott bidrag som viser korrekt patronering. Sekvensen der man bruker tråd for å lage spor i patronen er i Trondhjemske gevorbne musketeer corps kalt for vyrge-tråd. Om dette er et historisk korrekt begrep vet jeg ikke.

"Vyrge-stok (af t. würgen, sammensnøre, kvæle), Haandspage (hvorved noget sam­menpresses, med Vyrge-tove), Snørestok, ,,Spillemand".

fra Meyers Fremmedordbog

Øyvind F.

Det stemmer, «Vyrgetraad» brukes i kildene jeg har sett. Verbet som brukes er «vyrge». Det stemmer nok at ordet stammer fra tysk «Würgen» som betyr å kvele. Det engelske begrepet er «choking string». Norske kilder anbefaler tarmesnor eller seilgarn til vyrgingen.

Jeg glemte å skrive det, men når alle videoene er ute, så kommer det en artikkel med beskrivelser og nedlastbare papirmaler for de forskjellige patrontypene.
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

Leidangsbonde

Flotte greier ! Har de siste dagene fundert på om det var papir patroner som ble brukt til 1772 en og orginal ladning til den ? Kan slikt lages på samme måte ?

Øyvind F.

Ja, rytterpistolene brukte også papirpatroner som ble laget på samme måte. Det fantes vel flere typer pistolpatroner også, som vanlige kuleskudd og patroner ladet med «Rendekugler» (buckshot). Armemuseum i Sverige har et eksemplar av en norsk patron til 16 lødig dragonpistol:



I boksen på Riksarkivet hvor jeg har funnet malen (RA/RAFA-3493/D/Db/Dbp/L1876), så fantes det maler til 21 lødige pistolpatroner, men ikke til de 16 lødige pistolene. Men de 16 lødige pistolene brukte muligens samme mal som de 16 lødige muskettene, som brukte 17 lødige patroner med 18 lødig kule:



Ladningen har jeg et sted, men jeg må bare finne igjen opplysningene.
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

historie

Ofte er det vanskelig å finne papirkvalitet som ikke blir ødelagt/sprekker under patroneringen. frem til midten av 1800-tallet var det noe som het klutepapir som var fremstilt av tekstilfiber og som var solid og svært egnet til å rulle patroner. Gamle dokumentpapirer kan ofte ha denne kvaliteten. Er det noen som har forslag til egnet papir, selv synes jeg kopipapir o.l blir for stivt å vyrge.

Øyvind F.

Da er neste video i serien ute. Denne gangen handler det om tappriflepatronen. Samme fremgangsmåte brukes til å lage skarpskytterpatronen av 1849, som ble brukt i både tappgeværer og kammerladningsgeværer før 1855.

https://www.youtube.com/v/mm7u6gtAiN4?hl=nb_NO&version=3

Når det gjelder papir så har jeg brukt en hel del forskjellig. I denne videoen bruker jeg vanlig kraftpapir, men jeg har også en del papir i forskjellige tykkelser laget av 100 % klutepapir. Dette fungerer fint, men er dyrt og vanskelig å få tak i.
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

Øyvind F.

Video nr. 3 tar for seg kammerladerpatron Modell 1855 og den endrede patronen som kom i 1857. Dette var en heller mislykket patron, og prinsippet ble tatt fra en lignende patrontype som ble brukt i Sverige. Hovedproblemet var at papiret ikke falt av kula når den forlot løpet, noe som påvirket presisjonen. Endringene som ble innført i 1857 skulle bøte på dette, men patronen ble aldri helt vellykket.  Den er også litt fiklete å lage. Papirmalen er for øvrig helt lik tappriflepatronene.

https://www.youtube.com/v/r1YbpItZp68?hl=nb_NO&version=3
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

Øyvind F.

Den fjerde videoen i papirpatronserien viser hvordan du kan lage dine egne Modell 1861-patroner. På slutten vises en sekvens med lading og skyting med patronene.

Selv om Modell 1861 består av tre stykker papir, så er den betraktelig enklere å lage enn de foregående patronene. Den er også mye raskere å lade enn de andre patronene. Tester på midten av 1800-tallet viste også at denne typen var den mest presise, for den slapp papiret når kula forlot munningen. Den andre typene hadde en tendens til å dra med seg tråd og papir helt frem til målet.

https://www.youtube.com/v/3B268rivyX4?hl=nb_NO&version=3
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

jæger justnæs

Sabla gode filmer og flotte kilder :-)
Best når det smeller!

Andreas V

Tack för bra videos och en innehållsrik sida.  :ok:
Jag använder en lite nerskalad version av 1847-patronen till min svenska m/1851.
Ska testa 1861 patronen också.

Øyvind F.

Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.