Regler og FAQ - oppdatert 10.01. 2013

Started by Øyvind F., 30. March 2004 kl. 17:30:44

Previous topic - Next topic

Øyvind F.

Hva er forumet til for?
Forumet er et sted for diskusjon og spørsmål om svarkruttskyting, svartkruttvåpen, utstyr, stevner og våpensamling. Dette forumet har mange medlemmer med mye kunnskap. Det er som oftest en som kan svare, men bruk søkefunksjonen eller les artiklene før du stiller spørsmål. Muligheten er stor for at noen allerede har diskutert samme tema.

Om du ikke har noe nyttig å si, la heller være å svare!
Man må på død og liv ikke svare på alle innlegg – det skaper bare irritasjon hos andre brukere.


Registrering

Alle som vil skrive innlegg, eller få full tilgang til alle innleggene, må registrere seg. Når du har opprettet en konto kan den ikke slettes.

Noen kategorier er kun tilgjengelige for registrerte brukere. Dersom du vil registrere deg, send en e-post via dette kontaktskjemaet, der du oppgir ønsket brukernavn. Du vil motta en e-post med passord når søknaden er godkjent. Husk at du må aktivere kontoen din innen én dag, ellers blir den ugyldig.

Første gang du logger inn kan du endre brukerinnstillingne dine du ved å trykke på ditt eget kallenavn øverst til høyre på forumforsiden. Du vil da få opp et vindu med din brukerinformasjon. Her kan du bl.a. skifte passord. Nede til venstre på denne siden trykker du på «Endre passord». Skriv inn passordet du fikk i den automagisk genererte e-posten og gjenta det nye passordet to ganger. Du kan også redigere din egen profil ved å trykke «Rediger brukerinformasjon». Her kan du legge inn signatur, skifte e-postadresse, velge om du vil ha trådvisning, blandet visning eller forumvisning som standard og så videre.

Sletting og endring av innlegg
Innlegg som er lagt inn kan ikke slettes. Endringer kan gjøres innen 30 minutter etter at innlegget er lagt inn, forutsatt at ingen har svart på innlegget i mellomtiden. Hvorfor er det slik? Det er fordi diskusjonsforumet er en form for dialog, og for å kunne følge dialogen vil det være umulig å kunne gå tilbake og endre på ting man har «sagt». Tenk deg om to ganger før du poster et innlegg - da vil du ikke angre i etterkant!

Sletting av brukerkontoer
Brukerkontoer som er opprettet kan aldri bli slettet, men kontoen kan sperres på forespørsel. Sperringen innebærer at kontoen ikke kan poste innlegg på forumet.


Forumregler


I. Generelt
Alle innlegg og diskusjoner skal foregå i en høflig og god tone. Det er kun innlegg som har svartkrutt eller svartkruttvåpen som tema som vil bli godtatt. Innlegg om moderne våpen, svartkrutterstatninger etc. blir umiddelbart slettet. Videre skal innleggene være i tråd med norsk lov. Innlegg som jeg synes er på kanten vil bli slettet umiddelbart. På dette forumet gjelder ikke ytringsfriheten og det betyr at innlegg jeg synes er upassende blir fjernet. Dette kan være innlegg som er på kant med loven, kan skade skyttersporten eller usaklig kritikk som går ut over navngitte privatpersoner/firmaer eller brukere av forumet. Diskusjoner med politisk innhold er også uønskede. Ved gjentatte overtredelser av det ovennevnte vil brukeren kastes ut av forumet.

Husk på at alle kan lese det du skriver, også politimyndighetene. Skriver du om ting som er på kant med loven så kan det gi inntrykk av at alle svartkruttskyttere tøyer grensene på samme måte som deg. Bruk derfor sunn fornuft i det du skriver og la være å skrive om det dersom du vet at det er på kant med loven.

II. Kjøp og salg
Det skal ikke forekomme kjøp og salg på forumet. Annonser legges på marked.svartkrutt.net.

III. Bruk av store bokstaver
Setninger skal begynne med stor bokstav. De siste ti emnene fra forumet havner automatisk på forsiden av svartkrutt.net. Overskrifter som begynner med liten bokstav ser ut som dritt, og drar ned helhetsinntrykket av nettstedet. DET BETYR IKKE AT DET SKAL BRUKES STORE BOKSTAVER OVERALT. Det er bare irriterende. Overskrifter skal heller ikke ha punktum.

Dersom du trenger praktisk hjelp kan du åpne hjelpesiden.

IV. Kategorier
Kategoriene er til for å brukes. Kategorien «Ikke spesifisert» skal ikke brukes.

Vanlige spørsmål:

I. Spørsmål: Jeg får ikke til å logge inn! Hva gjør jeg?

Svar: Husk å skille mellom store og små bokstaver i passordet. Husk også å skrive kallenavnet ditt korrekt. Dersom du ikke får det til kan du få tilsendt nytt passord. Trykk på linken «Glemt passordet?» på innloggingssiden. Skriv inn den adressen og brukernavnet du er registrert med på forumet og trykk «Ok». For å unngå misbruk får du først en e-post som du må bekrefte ved å følge en lenke i e-posten. Etter denne bekreftelsen vil et nytt passord bli generert og sendt til deg.

II. Spørsmål: Hva gjør jeg hvis jeg har glemt passordet?

Svar: Se svaret under spørsmål I.

III. Spørsmål: Hvordan laster jeg opp bilder til forumet?

Svar: Først trykker du på knappen "nytt innlegg". Deretter trykker du på knappen "last opp" (nr 1 på bildet). Da får du opp boksen som det står 2 på. Her trykker du "Browse" og leter fram bildet på maskinen din. Deretter trykker du "OK-last opp". Hvis du får "Opplasting vellykket" så trykker du "Lim inn bilde". Hvis du får beskjed om at bildet ikke kunne limes inn så betyr det at bildet er for stort. Da må du formiske det i et bilderedigeringsprogram. Trykk på forhåndsvisning så ser du hvordan bildet ser ut i innlegget. Du kan også legge ut bilder fra en annen server. Da bruker du knappen "Bilde" og limer inn en bildelink som f.eks. http://www.svartkrutt.net/forsidebilde1.jpg mellom  [img] og [/img]

Eksempel:

[img]https://forum.svartkrutt.net/images/uploaded/image6.jpg[/img]

IV. Spørsmål: Hvorfor kan jeg ikke se noen av trådene som er i menyen på forsiden av svartkrutt.net

Svar: Det finnes en kategori som bare registrerte påloggede brukere kan lese.  Disse er merket med en ® bak tittelen. Emnene vises i oversikten over de siste trådene, men du havner på forumforsiden når du trykker på dem. Logg deg inn så få du lese dem.

Dersom det ikker er en ® bak emnet på forsiden betyr det sannsynligvis at du har feil sortering påslått. Klikk én gang på «Sorter» i toppmenyen for å få ønsket visning.
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

laffa

Prøvde å skrive et innlegg, men kom ikke gjennom sikkerhetskontrollen
Mvh laffa

Øyvind F.

Dersom det er et bilde som feiler, prøv det som står i denne lenken: https://forum.svartkrutt.net/index.php?topic=31503.0 Om det ikke fungerer, send meg bildene på e-post, så skal jeg ta en kikk på dem.
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.