26. October 2021 kl. 0:32:53
forum.svartkrutt.net

Author Topic: Livstegn  (Read 5251 times)

14. December 2011 kl. 23:19:49
Read 5251 times

MrOneTwo

Litt labert med krutt og jern prat her i det  siste. Så jeg vil bare sjekke om det er livstegn hos de fleste og ønske en god jul.. Hvor mange skal på ribbe felten? Regner med den går som vanlig.

God jul
Jeg ble født på kvelden, men ikke i går kveld...

15. December 2011 kl. 7:04:59
Reply #1

Øyvind F.

Administrator
Ribbefelten går som planlagt. Det kommer annonse i siste MD for året, som etter planen skal lande i postkassene i disse dager til dere som er NSU-medlemmer.

Og ja, det er liv. Mottok julegave til meg selv fra Track of the Wolf i går, så det blir kanskje litt fikling i jula. :-D
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

15. December 2011 kl. 17:05:45
Reply #2

festus

Jeg har tenkt på det samme, har prøvd å komme på et eller annet juleaktig svartkruttrelatert å skrive, men hjernen er visst tom på det feltet... God jul til alle sammen! - Og ikke minst nyttår, med alt det fører med seg! Tipper rytterpistolen får lufta seg i år, også.... :-D
"En mann kan aldri ha for mye rødvin, for mange bøker eller for mye ammunisjon"
- Rudyard Kipling

15. December 2011 kl. 21:32:45
Reply #3

kruttmester

Har puslet litt med svartkruttladninger til min nyervervede Kongsberg hagle i cal. 12. Mulig jeg tar henne med på rådyrjakt til helga med patroner stappa med svartkrutt og grov hagl. Med 90cm pipe og full trangboring bør dette være god "rådyrmedisin".

Kjøpte for en tid tilbake et enkelt ladeverktøy produsert av LEE som visstnok er gått ut av produksjon.Med dette verktøyet har jeg lada opp 30 lerduepatroner med 1oz. hagl og 65grn. ffg. Kappa engangsskutte hylser ned til 65mm og avslutta med en rullekrymp. Gleder med til å prøve disse patronene:-)

16. December 2011 kl. 19:34:00
Reply #4

sotlur

Harejakt i hele helga med bikkja og gammel Belgisk S/S i 12-65. Messinghylser og svart gull en selvfølge. Har brukt gamla flere turer i høst uten annet enn ei tugge grankvister på fellingsstatistikken. Orrhanen var kjappere enn meg :-D

18. December 2011 kl. 16:45:29
Reply #5

nevS

Ikke mye som skjer her annet en juleforberedelser.
Juletrejakt er en viktig del av forberedelsene til Julen.

Smaabrugeren lader kammerlader, som det fremkommer av bildet var juletreskjelven sterkt tilstede.

Somm et krav fra grunneieren måtte kammerladeren lades med papirpatroner fylt opp med en passende dose krutt.

Smaabrugeren sniker seg videre for å finne et egnet tre å legge ned etter at jeg og Anne har fått vårt tre,
som kvinner flest var størrelse på viltet viktig det skal jo mette mange øyne i jula.

Her blir treet felt på korrekt måte.

Til slutt etter en lengre leterunde kom Smaabrugeren inn på et spor han var sikker på at førte til et passende tre for sine nevøer.

Smaabrugeren er godt fornøyd med dagens fangst

Videre fremover er det noen skytinger til på planen før julestillheten senker seg over norske skytebaner.
Samler på sisteplasser.
Skytter ikke samler.
Lytt til erfaringer.
Gode råd som det å tru og synsing funker kanskje når du har prøvd rådene fra en med erfaring.

19. December 2011 kl. 4:46:05
Reply #6

qualibra

Hehehe - alle tiders fangst !:-D
Grunneier er streng i sine krav til fellingsmetode,
og det skulle bare mangle om han ikke så skulle være .:knegge:
qualibra

19. December 2011 kl. 12:07:11
Reply #7

jæger justnæs

Hehe, ja det var juletrejakta si, Nevs!
Inspirert av : https://forum/svartkrutt.net/index.php?topic=9772]Jon sin tråd om Nitedals Krudtværk fant jeg fram saks, papir, lim, tråd og juletre ;-)
En del fine julefarger på etikettene, rullet sammen som kruttsylinder ble det riktig så flott - sett med egne øyne ihverfall...
Ser ut til å bli ei smellfin jul! Har også anvendt motivene som til/fra-lapper, det blir midt i blinken :-D
Brukte tjæretråd for lukta sin del, neste sylindervariant må kanskje ha bunn og fylles med mokkabønner? Mmmm...
Eller har det vært en laber høst hva skyting angår men ser fram til neste sesong!
JJ
Klarte visst ikke å holde helt stille

Best når det smeller!

19. December 2011 kl. 18:06:51
Reply #8

JollyRoger

Ha-ha, innertier ...

19. December 2011 kl. 19:41:46
Reply #9

nevS

Meget bra tiltak JJ
Samler på sisteplasser.
Skytter ikke samler.
Lytt til erfaringer.
Gode råd som det å tru og synsing funker kanskje når du har prøvd rådene fra en med erfaring.

19. December 2011 kl. 21:55:03
Reply #10

Tor olesrud

GLEDELIG JUL TIL ALLE OG GODT NYTT-ÅR.
Hilsen mest gjesteseer

20. December 2011 kl. 20:36:40
Reply #11

reldor

Ja det har vært lite skyting og lignende på meg også.
Har pusset opp bad og soverom:hammer:  - total renovering er vel mer riktig:-P og
det tar tid og penger.....

Vi treffes på ribbefelten og på andre konkurranser ut i det nye året.
Jeg håper NM skive blir lagt i nedre del av landet , og satser på deltagelse
der.....

God Jul alle sammen :waving:

R.
Religion er menneskets seier over fornuften.

20. December 2011 kl. 21:06:08
Reply #12

Øyvind F.

Administrator
> Jeg håper NM skive blir lagt i nedre del av landet , og satser på deltagelse
> der.....

Da kan du forberede deg på å reise til Mysen i månedsskiftet juni/juli. Eidsberg Flint og Perkusjon og Nord & Sør arrangerer NM sammen.

Har også skutt lite i det siste. Har også drevet med oppussing, og nå har også menisken i ene kneet røket. Blir ikke mye skyting før den er fikset, men satser på noen spredte skudd i jula. Den må jo skytes inn :knegge:
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

21. December 2011 kl. 18:16:29
Reply #13

festus

God bedring!
"En mann kan aldri ha for mye rødvin, for mange bøker eller for mye ammunisjon"
- Rudyard Kipling