bøker.

Started by marius, 25. February 2004 kl. 12:05:05

Previous topic - Next topic

marius

Hei er det noen som kan anbefale noen bra bøker om svartkrutt.
Helst på norsk, men engelsk også. Finnes det noen bøker om rolling block våpen.:-)

Øyvind F.

> Hei er det noen som kan anbefale noen bra bøker om svartkrutt.
> Helst på norsk, men engelsk også. Finnes det noen bøker om rolling block
> våpen.:-)

Om ganske nøyaktig et år så kommer min bok om svartkruttskyting (på norsk selvfølgelig). Jeg savnet en slik bok da jeg begynte å skyte med svartkrutt og det vet jeg at det er mange andre som har gjort også.

Boka omhandler historien bak og skyting med alle våpen på NSUs program samt lading av svartkruttpatroner og westernvåpen. Kammerladeren og 12 mm Remington rolling block har egne kapitler. Det blir en del fargebilder og tekniske tegninger, men hvordan det blir seende ut til slutt er det selvsagt forlaget som bestemmer.

I mellomtiden så finnes det amerikanske bøker å få fatt i, blant annet Lymans Blackpowder Handbook 1 og 2. Etter min mening er disse ganske dårlige og mer enn halvparten av innholdet er "ladedata" med en del av Lymans kuler. www.parabellum.no skal ha disse bøkene.
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

marius

Da har jeg noe å se fram til. Lymans Blackpowder Handbook har jeg, og syntes igrunnen ikke så veldig om den:-|

lymo

> Da har jeg noe å se fram til. Lymans Blackpowder Handbook har jeg, og
> syntes igrunnen ikke så veldig om den:-|

Hei Marius.
Ja da venter vi på en godbit.
I mellomtiden kan du jo lære endel av arikkelen du finner under linken her

http://www.ssbpcrc.co.uk/Resources/
Introduction%20to%20BPCR%20Loading.pdf

( jeg måtte dele linken fordi den var for lang. Du må sette den i sammen og lime den inn i browseren)

Denne artikkelen har hjulpet meg spesiellt til å få god forbrenning av kruttet vha komprimering, og for å unngå oppgygging av slam under skyting ved å blåse gjennom løpet. Ellers er mye av det litt for spesiellt for den gjevne 12.17 skytter kanskje. Vi skyter ikke så ofte på 1000 yards.
200 alen er mer passelig.

Hilsen
Lyder.