Orginale tennhetter til kammerlader

Started by Browning08, 24. May 2010 kl. 19:14:29

Previous topic - Next topic

Browning08

Hei!
Under en relativt detaljert opprydding i gamle esker fra en gammel skytter og jeger fant jeg en del gamle greier til 18 lødig kammerlader, deriblant noen gamle kuler og en del tennhetter. Etter å ha gransket hettene litt oppdaget jeg at noen få var litt annerledes enn de fleste andre.
De har 6 "lepper" på hettebremmen og på toppen er en riksløve Mod 1844 innpreget.
Målene er:
utvendig topp - 5,5 mm
utvendig nede ved kraven/leppene 5,9 mm
innvendig nede ved kraven/leppene 5 mm
Total høyde 7,1 mm
"kraven" har 6 lepper
De andre "normale" har tilnærmet samme fasong, men kun 4 lepper på bremmen og ingen preging i toppen.

Kan dette være de første offisielle norske tennhettene til kammerladeren??

qualibra

Så arti det var da !:-)

Tenker du må spørre noen hos Norsk våpenhistorisk selskap.
qualibra

Browning08

Det kan synes som om det ikke er noen som kjenner til disse gamle hetten til kammerlader, og det forbauser meg litt. Har også spurt rundt i mitt nettverk, og det er ingen der som har noe forslag. Kan vanskelig tenke meg at disse hettene kan være totalt ukjente???? Historien bak tilsier at dette meget sansynlig er hetter som hørte til 18 lødig kammerlader, og det hadde vært fryktelig morsomt og fått dette fastslått eller avkreftet.

Øyvind F.

Jeg vet absolutt ingenting om dette, men det er vel sannsynlig at det var flere utgaver av tennhettene. Det fantes jo flere versjoner av kulene og patronene, så at tennhettene også ble forbedret på ett eller annet tidspunkt er ikke usannsynlig.

Er det noen som vet om perkusjonsmuskettene, perkusjonsriflene og kammerladerne brukte samme tennhetta? Det kan også være en forklaring på at det finnes forskjellige typer hetter.

Du skriver også at de ned fire vinger ikke har preging i toppen. Mener du da at riksløven mangler? Da er det vel mest sannsynlig at dette er en type sivile tennhetter.
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

The Norwegian

Heisan.

Morro med så spessielle ting. Kopierer bildet og skriver en forespørsel på NVS sine sider, så poster jeg svaret ditt her. Skal også sende bildet litt rundt til andre sammlere å høre.
Min hjemme side http://www.gammlevaapen.net
Formann i Søndre Vestfold Svartkruttlaug
Net side til svartkrutt klubb i Vestfold www.sondrevestfoldsvartkruttlaug.net

Browning08

Flott!  Det skulle vært morsomt å finne ut hva dette egentlig er!

Browning08

De med 4 vinger/lepper på "bremmen" er glatte og uten riksløve.

Hele dette partiet kommer imidlertid fra et bo der dette har ligget urørt siden godt før 1900.. Jeg vil tro at også de med 4 lepper kan være militære og kanskje fra da kammerladergeværene ble solgt ut til sivile??

Det kan se ut som om disse hettene har betydelig mer konisk form enn de sivile jeg har sett. Kanskje dette er en særlig fasong for å få de til å sitte godt festet på pistongen som jo sitter "opp-ned" i forhold til andre perkusjonsvåpen og kanskje har lettere for å falle av når hanen spennes??

Mange teorier rundt dette, men foreløpig ingen konkrete svar...

The Norwegian

Heisan.

Nå har jo min forespørsel ligget ute på NVS sine sider, siden du starte opp denne tråden. Men det har vært mye besøk, men ingen svar dessverre.....Så vi får ikke greie på om dette faktisk er en av de første hetter til kammerlader. Det er litt synd, hadde vært morro å vist.
Min hjemme side http://www.gammlevaapen.net
Formann i Søndre Vestfold Svartkruttlaug
Net side til svartkrutt klubb i Vestfold www.sondrevestfoldsvartkruttlaug.net

Browning08

Ja, ting tar gjerne litt tid, og jeg har også sjekket rundt omkring uten noen respons.
Jeg tar derfor sjansen på å utrope disse hettene til originale perkusjonshetter til Kammerlader M 1842 osv inntil noen protesterer kraftig på dette.
Kan ikke se at det skal kunne være annet enn den Norske riksløven på disse og dette var vel noe man ikke strødde rundt på gjenstander uten at det hadde et visst militært tilsnitt??

Uansett, jeg er i alle fall så heldig å ha en liten beholdning av disse. Kanskje man skulle lage slipsnåler med disse på for ekstremt kammerladerinteresserte??

The Norwegian

Klarer du å finne noe ut om disse hadde det vært morro, ellers tar jeg en slik kammerlader slipsnål:-D
Min hjemme side http://www.gammlevaapen.net
Formann i Søndre Vestfold Svartkruttlaug
Net side til svartkrutt klubb i Vestfold www.sondrevestfoldsvartkruttlaug.net

reldor

En slik slipsnål hadde vært interresant ja.. legg ut på markedet hvis du lager da.....så kan vi slåss om dem:-D

R
Religion er menneskets seier over fornuften.

The Norwegian

Jeg synes det er rart at ingen har harr norn formening om hva disse tenn hettene er for noe etter så lang tid inne på NVS sine sider. Men jeg er ikke sikker på hvor jeg skal legge disse ut for å få de identifisert. Jeg skal kopiere denne forespørselen å legge de ut på det Danske våepnhistoriske selskaps egne sider. Kan hende vi er mere heldige der å lage slips nåler av disse er vel karakterisert som herværk på kultur arv mener nå jeg, det at jeg ville ha en var ironisk ment.
Min hjemme side http://www.gammlevaapen.net
Formann i Søndre Vestfold Svartkruttlaug
Net side til svartkrutt klubb i Vestfold www.sondrevestfoldsvartkruttlaug.net

reldor

Religion er menneskets seier over fornuften.

The Norwegian

Klarer du å ta noen skarpere bilder av disse hettene? Det er noen som er temmelig overbevist på at dette er RWS hetter og ved neærmere etter tanke så kan han faktisk ha rett....
Min hjemme side http://www.gammlevaapen.net
Formann i Søndre Vestfold Svartkruttlaug
Net side til svartkrutt klubb i Vestfold www.sondrevestfoldsvartkruttlaug.net

jæger justnæs

Jeg er ganske sikker på at de omtalte hettene er approbert til den norske kammerladeren. Men jeg finner ikke kilden eller henvisning til denne og har derfor ikke uttalt meg før.
Motivet ser veldig "Riksløve-aktig" ut men vi må huske på at løven har blitt og blir brukt hos flere nasjoner hvor den hører eller ikke hører naturlig inn i det lokale dyreliv...
Derfor ANTAR jeg at det er kammerladerhetter, og for alt jeg vet kan de godt ha blitt produsert hos RWS.
Bare så vi passer på at alle kan ha rett,delvis rett og/eller feil.
Før man har sikre kilder blir det å anta hva man tror man vet.
Jeg har sett denne hetten før. Og det er irriterende at jeg ikke tok vare på/kan finne kilden. Inntil videre kan jeg ikke påstå med sikkerhet noe som helst om jeg aldri så gjerne vil tro og mene at den er brukt av Norge til kammerladergeværet.
Det letes i skuffer og skap. Både rent fysisk, på datamaskinen og i det gamle topplokket:klohode:

JJ
Best når det smeller!

Acillevs

Det er kanskje en ide å spørre forsvarssjef Harald Sunde,det er vel ingen som har engasjert seg så mye i kammerladervarianter og tilbehør som han.

Mr. Pitt

Tok en titt i Hærmuseets merkekatalog 1960.
Fant merke nr.: 2275 (Liege. Kammerladningsgevær M/1849), 2276 (Liege. Kammerladningsgevær M/1849/55), 2277 (Hertsberg. Kammerladningsgevær M/1849/55).
Disse løvene er veldig like de på tennhettene.
Vet ikke om disse fabrikkene lagde tennhetter, eller om de lagde halvfabrikata.
Old gunfighters never die, we just go on smellin like black powder.

Browning08

Kan aldri huske å ha sett noe tilsvarende (og så stilriktig med halespiss etc) løvemerking på RWS både under RWS navnet eller tidligere, men man skal jo aldri være sikker, bare 99% påståelig..

Browning08

Morsomt at hjernetrusten nå er i gang igjen om disse hettene! Det viser at forumet absolutt har noe for seg (den var til deg Øyvind) og ikke minst at selv de minste detaljer er gjenstand for givende diskusjon av kompetente luringer.

Når det gjelder slike greier er jeg blitt alt for grå i håret til å være påståelig uten 110% dokumentasjon og bevis.

Det nærmeste jeg har kommet tilsvarende løve er faktisk et enkelt prøveskytemerke fra St Etienne. Alle andre har detaljer som avviker.

Hva er for øvrig gærn't med slipsnål med kammerladerhette da??