Flintlåspistol. Marine eller noe helt annet?

Started by Landmark, 09. October 2020 kl. 11:17:44

Previous topic - Next topic

Landmark

I forbindelse med at jeg hjelper en samlerkollega og gammel venn med avhending av hans samling(grunnet uhelbredelig sykdom), har jeg et spørsmål som jeg håper jeg kan få svar på i dette ærede kollegium.
Pistolen skal være kjøpt for noen år tilbake, der selgeren hevdet at den var et erstattningsvåpen anskaffet av den norske marine i perioden etter flåteranet.
Dette har det ikke lykkes å dokumentere.

Pistolen har fått et nytt skjefte, og fremstår som i meget bra stand. Originalskjeftet finnes men har en skade og noen ormehull. Det er ingen synlige merkinger på noen av delene.

Har noen fasiten på denne?

Tinytim

Den ligner ikke noen andre DkN pistoler jeg har sett, og stort sett alle"korte" marinepistoler har ladestokk. Og de fleste har merkinger som forbindes med marinen. Etter flåteranet ble det satt sammen pistoler av mye forskjellige deler, både eldre pistoldeler, og deler fra eldre geværer. Den pistolen her ser ut til å ha lås og sideblikk som ligner de på jegerrifle M/1803.
Hvor lang er låsen og sideblikket, pluss avstanden mellom skruene som holder låsen?

Landmark

Avstanden mellom skruene på låsen er 80mm, låsen er 140mm og sideblikket er 90mm langt.
Jeg har også sett likheten med 1803.

Tinytim

Det er ca 1 cm mindre på alle målene enn på min 1803.  Men det kan sikkert alikevel være deler fra en sånn. Men jeg vil tro at de ikke tok deler fra en såpass ny modell i perioden 1807-1814.