L.H.Hagen &Co hagle

Started by Silver66, 17. December 2023 kl. 20:59:41

Previous topic - Next topic

Silver66

Hei dere entusiaster her på svartkrutt. Logga meg inn her for første gang. Fikk tips av en bekjent å spørre her vedrørende er par ukjente våpen (i alle fall ukjent for meg, som bare er ivrig jeger og noe DFS, og eldste jeg skyter med er en Mauser fra 41.)
Våpna er registrerte og eieren er en eldre nabo som ba meg om hjelp da han ønsker å selge unna noe for å rydde opp. Bare si fra dersom dette ikke er rette fora  ::)

1. Ei s/s dobbeltløpet hagle (cal 12?) merket: L.H. HAGEN & Co CHRISTIANIA. Kan man skyte "vanlige" haglepatroner med denne? Fint hvis noen kan si noe om cirka alder/produksjonsår. Er dette ei vanlig hagle bortetter i de norske hjem, eller er den sjelden? Kan det finnes noen interesse eller er den klar for å bli spiker? Hva kan man i så fall legge ut den til salgs for?
v1.jpg
v2.jpg
v3.jpg
v4.jpg

2. Ei boltrifle (cal .30?). Boltmekanismen ligner på en slags kopi av mauser, men jeg har aldri sett akkurat denne før. Eneste av synlige bokstaver er ERA. Har ikke skrudd den fra stokken og sett under. De samme spørsmålene som for hagla er også interessante her. Takk for eventuelle svar!
v5.jpg
v6.jpg
v7.jpg
v8.jpg

Cap'n Redneck

Hagla har "Lefaucheux-mekanisme" (utt.:"lø-få-sjø") og er sannsynligvis produsert i Belgia.
Importert og solgt av L.H.Hagen & Co.
Om man skyver den lille hendelen motsatt vei av åpningshendelen får man adskilt våpenet.
Under løpene bør det være merkinger som sier mer om alder og produksjonssted.
Bilder av merkingen under løpet utbedes..?

Jeg vil tro dette våpenet har 65mm kammer enten det er kal. 12 eller 16, og det må ikke avfyres med moderne røyksvak 70mm ammunisjon.  Det finnes 65mm patroner på markedet, men jeg vil anbefale at en børsemaker eller tilsv. ser over den tekniske tilstanden før det tas i bruk.  Sannsynligvis er det kun trykkprøvd for svartkruttpatroner.

Hagla kan være interessant både for samlere av Hagen-våpen og for svartkruttskyttere forutsatt at den er i sikker, skytbar stand.  Hagla kan selges her på Svartkrutt.net.


Rifla er en Enfield P.14 lisensprodusert av Remington-Ilion, New York (ERA) for britene i deres opprustning i starten av Første Verdenskrig; 1915-16.  Kaliberet var opprinnelig .303 British.  Remington-Ilion produserte omkring en milion av disse riflene.
Da USA ble med i 1.VK i 1917 fikk Remington kontrakt på å fortsette produksjonen, men nå modifisert til kaliber .30-06, og kallt Enfield M1917.  Det ble laget over 465.000. av denne versjonen, som ble merket "REMINGTON".  Både den engelske og den amerikanske versjonen ble også benyttet under Andre Verdenskrig.

Det aktuelle våpenet er blitt jaktombygget med bl.a. sivil stokk, og har slik jeg ser det ingen samleverdi. Kun bruksverdi, evt. som delevåpen. Også her bør kaliber verifiseres.
Rifla må selges på FINN.no, da den ikke er et svartkruttvåpen.
 
Sålenge det er bly i lufta, er det fortsatt håp......