8x58. Reg pliktig ?

Started by big 50, 02. March 2015 kl. 9:58:10

Previous topic - Next topic

big 50

Er denne børsa reg pliktig ? Temaet kom opp da den ble annonsert for salg.
Har hatt denne i mitt eie i ca 5 år.

Carl Gustav rolling block. kaliber 8x58rd.
Remington låskasse. merket  1866.
Bygget om til 8x58 i 1896.

rolling

Ja denne er helt klart reg pliktig og skulle vært registrert for lenge siden da det var amnesti for uregistrerte våpen, i dag er det problematisk å få registrert ett slikt våpen dessverre. Jeg vet det finnes de som hevder at dette kalibret er i noe de kaller "gråsonen" men jeg ville nok ikke satse på dette som god fisk. Det er kalibret som jo ikke er for svartkrutt og årstallet stemplet på løpet som er avgjørende. Men det er vel kanskje noen der ute som har en smart løsning på dette.
M.v.h. rolling.

Yellowboy

#2
Det var vel i 2012 at den nye forskriften kom, dermed gjelder følgende : Den som før forskriftens ikrafttredelse innehar rifler eller hagler med modellår før 1885 eller pistoler eller revolvere med modellår før 1871 kan beholde disse uten særskilt tillatelse.

Om noen forlanger dokumentasjon på dette tror det blir umulig for mange. Generelt er det vel greit uten reg. så lenge du har den selv, men blir regpliktig ved salg

MrOneTwo

Som Yellowboy sier..  men jeg mener at den forskriften kom i 2009..
Jeg ble født på kvelden, men ikke i går kveld...

Fagerstad

Viss det er slik at 8x58rd ikkje er for svartkrut, betyr det at M1888 blei laga frå starten som rauksvakt? Eg berre lurer...

Per-S

8x58 R ble tatt i bruk i Norge som svartkruttpatron. Så vidt jeg vet var Norge første land som tok den i bruk, årstallet husker jeg ikke, men før 1890.

rolling

Ovenfor nevnte gevær ble modifisert og  bygget om for bruk av moderne røksvakt krutt i 1896 (stemplet på løpet) så da kommer "kan beholdes" reglen ikke inn i billedet dessverre, selv om man nok kunne ønske at det var slik.
rolling

big 50

Takker for innspill.
Jeg tar dette videre med øvrigheita...dere skal få høre resultatet av den prosessen.

Mr. Pitt

Forskrift om skytevåpen, våpendeler og ammunisjon mv. (våpenforskriften).
Kunngjort 02.07.2009, kl. 13.20.

Kapittel 1.
Ikke-kontrollpliktige våpen, typer skytevåpen, skytevåpenets funksjoneringsmetode og måling av skytevåpen.

§ 1.Våpen som ikke anses som skytevåpen (ikke-kontrollpliktige våpen).
Svartkruttvåpen produsert før 1890 anses som ikke-kontrollpliktige våpen etter våpenloven § 1 annet ledd.

Det samme gjelder skytevåpen produsert i eller etter 1890 dersom Politidirektoratet har funnet dem egnet til kun å avfyre ammunisjon som enten er utilgjengelig i alminnelig handel eller ikke enkelt kan fremskaffes på andre måter, herunder ved egen tilvirkning.

Den som før forskriftens ikrafttredelse innehar rifler eller hagler med modellår før 1885 eller pistoler eller revolvere med modellår før 1871 kan beholde disse uten særskilt tillatelse.

Hvis man ikke får kjøpt denne patronen over disk, er vel saken grei.
Old gunfighters never die, we just go on smellin like black powder.

big 50

Takk Mr.Pitt
Det svaret skulle være oppklarende nok.

Hans T

Det står da tydelig at "kun å avfyre ammunisjon som enten er utilgjengelig i alminnelig handel eller ikke enkelt kan fremskaffes på andre måter, herunder ved egen tilvirkning."
dvs, kan komponenter til patronen fremskaffes slik at du kan lade patronen selv, så er våpnet registreringspliktig.

jrr50

#11
Her må jo skilles mellom slik det står i §1. svartkruttvåpen produsert før 1890,

som er hoved regelen som helt klart gir reg.fritak(og her tror jeg ombygging med skifte av reg.pliktig del(løp/kasse),gjør at de må vurderes som produsert etter dette.)

og som nevnt etter dette våpen som er fra etter dette (dvs fra etter 1890) som også her "bruker utilgjengelig ammunisjon"som også KAN fritaes fra registrering.
Men her tror jeg det krever en innvilgelse av dette fra POD.
Og det er vel her det kommer inn med dette med egentilvirkning,og enkel fremskaffing av ammo.

 Så her er det referert til to forskjellige ting,
og det er en liste over kalibre/ammunisjon som POD definerer som utilgjengelig ,og om 8*58 er av disse vet jeg ikke.

Og anngående den nye forskriften ble vel den ikke gjeldende fra før 2010 eller 2011,vet den lå ute i 2009 med forslag, men tror den gjaldt fra 2010 eller 2011.

Mvh JRR50
Med beste hilsen JRR50.

Besøk gjerne  min hjemmeside:   www.jrr-50.com

(NB,ny hjemmeside under laging,så det er nesten bare side oppsettet nå ,men bilder og slikt er underveis)

Hiorthefot

For nokså mange år sidan var dette og eit vanskeleg tema, slik som nå ettersom låskassa var modellår 1867.  Våpenhistorisk selskap fekk derfor ein saksbehandlar i justisdep. til å halde foredrag om dette på medlemsmøte på Akershus.  Den gong var saka klar, ingen reg.plikt.  Men eg har desverre ikkje dokumentasjon på dette, men gamle medlemmer hugsar nok dette.

Mr. Pitt

#13
Skal man tolke det slik så er alt som bruker sentertente metall patroner etter 1890 reg pliktige, for alt kan lages, til og med til landmark.
I enkelte tilfeller kan randtenning gjøres om til sentertent.

Hvordan skal man tolke ordet enkelt, hva er enkelt?
Hva trenger man for å lage èn patron.

1.  Ladepresse.
2.  Ladeverktøy.
3.  Hylse.
4.  Prosjektil.
5.  Krutt.
6.  Tennhette.
7.  Vekt (røksvakt).
8.  Tillatelse.
9.  Være jeger eller sportsskytter for å få tillatelse til å anskaffe, dvs medlemskaper i klubber /  
    forbund, (svartkrutt = NSU).
10. På håndvåpen, vente i seks måneder.
11. Kunnskap om ladeprosessen.
12. Og så må man ha et sted å gjøre dette og et sted for oppbevaring av svartkrutt.

Er dette enkelt, jeg synes ikke det.
§1 burde vært anderledes, før og etter 1890 og ferdig med det, da hadde det ikke vært noe tvil.
Old gunfighters never die, we just go on smellin like black powder.

festus

#14
> §1 burde vært anderledes, før og etter 1890 og ferdig med det, da hadde det ikke vært noe tvil.

Dessverre ville det nok det. Kassa er jo produsert lenge før 1890, men pipa er laget etter, og ny modellbetegnelse gitt- så når er BØRSA fra?... For å ta et eksempel: Er jegerrifle M1711 og M1711/41/51 det samme geværet? Ja og nei.
 I prinsippet er jeg enig med deg, men byråkratene ville nok klart å tvile åkke som.;-)
"En mann kan aldri ha for mye rødvin, for mange bøker eller for mye ammunisjon"
- Rudyard Kipling

Roy-Terje Kjoberg

Spørsmålet er vel om en Remington 1867 kamret for 8x58RD er regnet som en egen modell. I så fall vil den være kontrollpliktig.
Mer samler enn skytter.

Fagerstad

Viss den er produsert etter 1889.

Roy-Terje Kjoberg

Det er nok der uenigheten mellom Myndighetene og oss andre ligger. Vi hevder at modellen er 1867 og Myndighetene sier at pga løpsbytte til (røksvakt) 8x58RD blir det en annen modell. Syns egentlig de kan innrømme at vi har rett:-D
Nå har ikke jeg sett noen av svenskene som eventuelt er omgjort før 1890.
Mer samler enn skytter.

Justme

Hei og hopp,
Trodde dette var et svartkrutt forum.:asswipe:
Men det er sikkert spennende lesning for mange som ikke er svartkrutt skyttere:forkvaklet:
I live the life i love, and I love the life i live.

Hans T

Det er ikke så lenge siden jeg hadde tilbud om å kjøpe en pakke med Norma blyspiss til 8X58rd.