kammerlader.no

Started by Øyvind F., 26. November 2020 kl. 18:45:45

Previous topic - Next topic

Øyvind F.

Jeg har nettopp lansert kammerlader.no. Dette nettstedet skal være hjemmesiden til kammerladerboka jeg jobber med. Her finner du litt informasjon om boken, blant annet en fullstendig kapitteloversikt og noen smakebiter fra innsiden. Merk at nedtellingen som er lagt inn på siden trolig vil justeres opp eller ned, men foreløpig mål er å få boka ut i løpet av våren/forsommeren 2021.

Om du er interessert i boken, registrer gjerne e-postadressen din i boksen på kammerlader.no. Det gir meg en indikasjon på hvor mange bøker jeg trenger å trykke.

kammerlader.no vil med tid og stunder også utvides med mer informasjon om kammerladningsgeværene. Foreløpig består nettstedet for det meste av ting som har vært tilgjengelig på på svartkrutt.net, som oversikt over 4-linjers artilleri- og kavalerikarabiner samt de lange Model 1860 infanterigeværene. Men nå er de i hvert fall lett tilgjengelig på ett sted.
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

jæger justnæs

Fantastisk bra jobba, Øyvind!
Best når det smeller!

krutnarr

Hei.
Det var en god idè med ei kammerladerside. Skal bli moro å følge  :D

Øyvind F.

Altså, nå har det gått halvannen uke, og det er ingen som har kommentert geværet som er avbildet øverst på kammerlader.no. Jeg vil tro at dette er noe de aller færreste har sett. Er det noen som kan driste seg til identifisere modellen?
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

Tinytim

Ser ut til å være en 1849 kammerlader med orginalsikter, og i tillegg så har den skarpskyttersikte. Hvorfor vet jeg ikke men kanskje ifm et eller annet forsøk?

Øyvind F.

Det stemmer, dette er et 18-lødig  kammarladningsgevær Modell 1849 med skarpskyttersikte. Disse geværene skulle distribueres til de 32 beste skytterne i hvert musketerkompani, som normalt besto av 104 soldater. Det er altså ikke en prøvemodell, men en approbert variant av Modell 1849.

I dag er det kun de avbildede eksemplaret som er kjent av denne modellen. Geværet ble gitt i gave fra den norske stat til kong Frederik 7. av Danmark i desember 1850 og befinner seg i dag på Krigsmuseet i København. Det finnes i tillegg minst ett gevær av modell 1849 som har igjenfylte spor etter skarpskyttersiktet, men som er forandret med vinkellamellsikte Modell 1855.
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

Harald

Man finner også tegninger, noen opplysninger og noen funderinger i kammerladerboka til Sunde, side 77. Sunde setter siktet i sammenheng med innføring av spisskule i 1849.

Øyvind F.

Da er boka ferdig og sendt til trykkeriet.
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

runastav

Hei Øyvind!
Det er nok mangen som gledar seg til og motta den boka  :)
Helsing Runar

Rittmester

Denne må man jo ha! Ser ut til bli et obligatorisk oppslagsverk for alle svartkruttinteresserte og våpensamlere!

Fagerstad

Eg gler meg skikkeleg til å lese denne!  :)

jæger justnæs

Gratulerer med å ha kommet i mål med skriveriene!
Best når det smeller!

Bjarte E.

Gleder meg skikkelig til boken ;D
Gøy med det som smeller
Bjarte E.

Øyvind F.

Nå nærmer det seg. Her er noen klipp fra trykkeriet:
https://youtu.be/-Zkxsyg2Nxo
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

Rustrøyk

Gleder meg til å lese denne!
Hva blir neste prosjekt? Tennstempelriflen? 🤞

jæger justnæs

Det var en fin fredagsfilm  :)
Best når det smeller!

krutnarr

En deilig teaser. Tror jeg må bestille to stk. Ei til nattbordet og ei til gutterommet.  ;D

Øyvind F.

Quote from: Rustrøyk on 09. April 2021 kl. 10:36:10
Gleder meg til å lese denne!
Hva blir neste prosjekt? Tennstempelriflen? 🤞

Neste prosjekt er allerede godt i gang. Det tar utgangspunkt i et kapittel jeg hadde tenkt å ha med i Norske militære og sivile kammerladningsgeværer, men som ble for omfattende. Arbeidstittelen er Kammerladningsgeværet i krig, og boken skal fortelle historien til en gruppe norske frivillige som kjempet på dansk side i den andre slesvigske krig i 1864. Mange av disse var bevæpnet med skytterlagskammerladere de tok med seg fra Norge. Disse frivillige er så vidt omtalt på side 382 og 383 i den kommende boken.

Quote from: krutnarr on 09. April 2021 kl. 21:47:43
Tror jeg må bestille to stk. Ei til nattbordet og ei til gutterommet.  ;D

Ypperlig idé, krutnarr!
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

Rustrøyk

Nei dæggern!
-Det er jaggu spennende historie.
Å lage en hel bok ut ifra det som først er tenkt som et kapittel, er et deilig nerdede dypdykk!