Restaurering av en M1849/55 (Kammerlader)

av Jarmann @, Levanger, torsdag 10. november 2005, kl. 22:49 (5116 dager siden) @ ttjoes

Hei ttjoes!

Artig at du ønsker å restaurer en gamel skatt. Hadde vært fint om du tok noen bilder av våpnet, slik at vi kan se hvilken tilstand den er i. Ikke minst for også å kunne se hvor fin den er blitt etter restaurering.

Du må passe på å bevare de orginale delene intakt, slik at du eventuelt kan få laget nye, hvis det er behov for det. Ladearmen bør være enkel å kopiere, hvis den ikke kan sveises, og slipes på nytt. Skruer som sitter er et kjendt fenomen. Rustløser er der du bør starte. Hvis dette ikke løser skruene, kan du prøve med disel. Disel renser i tilleg til å smøre, og skader ikke metallet. Siste utvei er å bore opp skruene, men en del skruer kan vøre gjennomgående på en slik måte at de må skrues ut for å få adskilt delene.

når det gjelder rusten, kommer det an på om det er overflaterust, eller gravrust som går inn i metallet. Ofte har våpen i denne forfatningen gravrust. Puss ned det du får til mad sandpapir, da er det meste borte. Det avhenger selvsagt av hvor mye arbeid du har tenkt å legge ned i dette, men ingenting er umulig, og det er hjelp å få.

Hvis du ønsker, kan du sende bilder av våpenet, og da detaljerte, å sende til meg, så skal jeg se om jeg kan hjelpe deg. I hvertfall komme med noen råd. Pluss at jeg synes slike prosjekter er kjempespennende!!!

Mail: havard.lutdal@ntfk.no

--
"E de smell e de håp!"

Hele tråden:

RSS på tråd