Restaurering av en M1849/55 (Kammerlader)

av Pelsjeger, fredag 11. november 2005, kl. 00:33 (4997 dager siden) @ ttjoes

Er det noen som har tips? Noe jeg bør gjøre/ikke gjøre?

Er det bare masse rustløser og pussing som skal til??? Noe jeg må passe
på så jeg ikke ødelegger noe?

IKKE bruk sandpapir som brukeren over foreslår. Smergelpapir skal ikke under noen omstendighet brukes under restaurering av gamle våpen. Dette fjerner ikke bare rust men også original finish. :asswipe:

På en kammerlader kan du først prøve å få av de tre messingbåndene slik at du adskiller løp og låskasse fra stokken. Disse behandles nå hver for seg.

Se denne tråden for veiledning om stokkolje til kammerlader bla. I den tråden er det også en referanse til en artikkel av Per Bentsen fra Våpen nr. 3 1985 som er nyttig.

Gode skrujern er viktig! Bruk skrujern med parallelle flater (ikke den vanlige V-formen). Du trenger også:

1. En god rustløser
2. Pussefiller
3. Pussestokk for løpet.
4. En liten hammer (gjerne av tre eller gummi).
5. En bit hardtre.

Først fjerner du messingbåndene: Begynn med det forrerste båndet. Forsøk å trykk fjæren som holder båndet på plass inn mot stokken. Sannsynligvis er denne rustet fast. Dersom den er det så olje litt rundt firkanten og la den stå et døgn. Dersom den ikke er lar seg presse inn etter 24 timer så ta hammeren og bank fjæra FORSIKTIG inn. Bruk en trebit som "meisel". Når fjæra er inne kan du føre båndet frem og ta det av. Gjør det samme med de to andre båndene. Dersom båndene også sitter fast kan du slå dem framover med hardtrebiten og hammeren. Hammeren bruker du selvfølgelig til å slå på hardtrebiten med.

Dersom du får gjort dette kan jeg føre deg videre til neste steg når den tid kommer. :ok:

Hele tråden:

RSS på tråd