Restaurering av en M1849/55 (Kammerlader)

av Pelsjeger, lørdag 12. november 2005, kl. 14:28 (5114 dager siden) @ ttjoes

Du kan enten la den ligge i olje eller vann. Vann har jeg aldri prøvd selv men det skal være effektivt for å få løst opp skruer. Billigere blir det også.

Når det gjelder stokken så kan du prøve å skrubbe den med såpevann, enten grønnsåpe eller oppvaskmiddel. Bruk pussefiller slik at du ikke skader treverket. Dersom stokken ikke er så ødelagt ville jeg prøvd det før den sterkere blandingen nevS nevner. Den er kanskje bedre når du skal renovere stokken totalt?

I tråden jeg nevnte i det første innlegget om stokkolje til kammerlader finner du gode tips til oljer. Linoljer er mye brukt enten kokt eller rå. Det var det som ble brukt på våpenet ditt når det var nytt.

Å demontere slagmekanismen er en ganske komplisert sak. Trenger du å demontere den for å henge kammerladeren på veggen?

På ståldelene skal sandpapir unngås. Bruk heller en hard, tynn messingplate med skarpe kanter som du kan bruke til å skrape bort rust og dritt. I kriker og kroker kan du bruke tannpirkere, metallnåler eller andre trefliser. Metallnåler med skarpe spisser er fint til å renske sporene i skruer med før du gyver løs med skrujernet.

Hele tråden:

RSS på tråd