Personlig bilde

Restaurering av en M1849/55 (Kammerlader)

av Trond ⌂ @, Oslo (nov-mars) Brekkestø resten av året, mandag 14. november 2005, kl. 18:45 (4992 dager siden) @ ttjoes

Jeg fant for noen år siden en kammerlader M1849/55 (har jeg fått vite av
en lokal ekspert) og har nå lyst til å restaurere denne for å henge den på
veggen. Men jeg er helt grønn på sånn type arbeid.

[image]Den lokale eksperten har nok noen hull i sin ekspertise - kammerladeren din er nok ikke en M1849/55, men en M1846/55 kammerlader. Skruene i bakplaten, den rette linjen på undersiden av bakkolben mellom avtrekker og kolbekappe, hanen etc. er forskjellige fra M1849/55. M1846/55 er vesentlig mer sjelden enn M1849/55 og de er som regel særdeles velbrukte.

M1846 var en forbedret M1842 og nær mange av de som ble produsert (4500 stk, såvidt jeg husker) var i bruk fra slutten av 1840-årene til frem på begynnelsen av 1860-årene.

Bildene dine viser at ditt eksemplar dessverre er i temmelig begredelig og mangelfull forfatning - baksiktet mangler (bare stolen sitter igjen), treverket er kappet, forreste bånd mangler(?), etc. Den vil helt sikkert være en god øvningsoppgave på restaurering, men det vil ikke på noen måte være regningssvarende å prøve å få børse ut av den igjen.

Når det gjelder restaureing av riflen din, hadde jeg nok gått vesentlig hardere til verks enn det du er blitt anbefalt. Jeg hadde brukt en stål sikling på å fjerne rusten etter å ha myket opp denne med en olje. Jeg hadde ikke brukt rustfjerner eller stålbørste, dette vil antagelig bare avsløre tildels dyp gravrust. Da er det bedre å beholde en nogenlunde jevn, om noe skjoldet, overflate. Bruk heller CRC 33-6 e.l. for å stanse fremtidig rust.

Jeg vedlegger et bilde av fem kammerladere i særdeles grei og original stand. De fire like er hhv 3 x M1849/55 fra Crause Hertzberg, Francotte Liege og KV Kongsberg, den fjerde er en "ren" KV M1855 og den siste en M1860/67 marine Landmark. De to Kongsbergene til venstre på bildet, Hertzberg'eren ved siden av Landmark'en.

Disse er korrekte i bruneringen (brun pipe og sideflater ved kammerstykket, blankt/grått kammerstykke, hevarm og underbeslag. Du kan sikkert også ane et visst grønnlig skjær på M1855 baksiktet. Slik har også din kammerlader sett ut i sin tid.

--
Norwegian Military Small-arms 1604-WW2

Trond

Hele tråden:

RSS på tråd