Restaurering av en M1849/55 (Kammerlader)

av ttjoes, tirsdag 15. november 2005, kl. 14:02 (4991 dager siden) @ runastav

Hei igjen.

Her er det heldigvis mange gode tips, så jeg har nok å ta tak i fremover.

Det jeg har gjort så langt, etter å ha demonteret kammerladeren, er å legge alle delene i vann. Så har jeg begynt å pusse først på de små delene som jeg har skrudd av: messingbeltene, sikte, bøyler, bakstykke osv.

På mange av disse blir det da en litt ruglete overflate, som vel er fordi rusten ikke bare var overflaterust, men er angrepet litt hardere. Er det riktig observert? Vet ikke om jeg kan få jevnet dette på noe vis, feks ved å legge det i olje, og så pusse? Eller ødelegger jeg mer enn jeg fikser da?

Selve løpet og stokken tenkte jeg å ta til slutt, da har jeg kanskje erfart litt gjennom behandlingen av de mindre delene...

Ellers synes jeg det er positivt at så mange har tips til hvordan jeg kan gå frem. Var litt skeptisk til å begynne med, om det var noen som var interessert i å kommentere dette i det hele tatt, så jeg er godt fornøyd!

Er litt enig med runastav i at gleden i å restaurere den gamle børsa etter onkelen til faren min er mer som en litenkuriositet. Jeg setter nok ikke samme strenge krav til utseende som en del av dere gjør, men vil jo selvføglelig få børsa så bra som mulig. Men den blir nok aldri noe ordentlig samlerobjekt for ihuga "kammerlader"-eksperter. Men jeg håper den kan gjøre seg godt på veggen på hytta.

Hele tråden:

RSS på tråd