Personlig bilde

Skyting med Whitworth-rifle (Munnladning)

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, tirsdag 27. desember 2011, kl. 17:56 (3077 dager siden)

Det er dårlig med skytetråder for tiden, så jeg får gjøre en innsats selv. Jeg kom i skade for å pådra meg en Parker-Hale Whitworth-rifle i sommer, men har ikke fått anledning til å prøve den før nå. Den er av den originale engelske produksjonen – altså en førstegenerasjons Parker-Hale. Siktene er av typen Dr. Goodwin-sikter fra Rex Holbrook.

[image]

De siste dagene har jeg testet den med tre forskjellige kuler på 100 meter: Lymans 457121 PH, Steve Brooks Creedmoor-kule som jeg bruker i Sharpsen, og Buffalo Arms' nakne kule for papirvikling som jeg også bruker i Sharpsen. Alle kulene blir sizet til .451".

[image]

Jeg har prøvd ladninger fra 80 til 70 grains med sveitser 4 og 5. Til nå er det den papirviklede kula som har gitt de tetteste samlingene, selv om alle kulene skyter litt ujevnt. Det kan være tre-fire kuler i en tett klyse, så er et en eller to som fyker litt ut. Det kan selvfølgelig også skyldes skytteren.

[image]

I morgen skal jeg prøve meg med 60 grains sveitser 4. Det blir pusset mellom hvert skudd, og jeg bruker en sekskantet pappskive mellom kula og kruttet. Til nå har jeg smurt kulene med SPG, men i morgen vil jeg også prøve svenskefett.

Er det andre som leker seg med slike rifler?

--
Øyvind F. - forum admin
Bøker jeg har skrevet.

Hele tråden:

RSS på tråd