Personlig bilde

Stifttenningsrevolver (Håndvåpen)

av qualibra @, torsdag 19. juli 2012, kl. 13:07 (2699 dager siden)

Hei alle samma .

Er det noen her på forumet som har erfaring med 12mm stifttennere ?

Har kommet over en Belgisk revolver,
som jeg har prøveskutt med hylser og ditto tilbehør
fra en Fransk nettbutikk .

Kula jeg brukte var ei .450" rundneset, flatbaset Lee-kule beregnet for perkrevolver, som jeg dreide ned skjørtet på,
for å få dem i hylsa .( Slikt går jo an da man har kun 15 hylser å lade om gangen )
Kammerene er mer eller mindre rettvegget .
Altså forstår vi at dette dreier seg om ei hælbasekule, omtrent som i Naganten .
Kaliberet er i mellom .44 og .45 et sted, men det er metrisk betegnelse på dem ,
og jeg har sett dem omtalt som både 11 og 12mm .
Dissa perkusjonskulene er imidlertid alt for tunge, noe som medfører
at skuddene treffer latterlig mye for høyt . ( ca halv meter på 10m hold)
Selvfølgelig kunne jeg laget et siktekorn med en høyde på 3cm bortimot,( jeg likte nemlig den friske rekylen )
men sanseapparatets avdeling for estetikk tillater meg ikke å finne på slikt .

Hastigheten på dissa tunge kulene med en maksimumsladning på 14gn#2 godt komprimert,
kom opp i hele 165 m/s .( Det viste i allefall kronografen ).

Neste forsøk blir med rundkuler, men aberet med disse er jo at da må man
ha fett foran patronen i tønna, noe som er et sabla(morrosamt)klin,
samt at de er vansklige å få til å sitte i hylsa, da kruttkapasiteten er så presset .
Dette problemet øker jo også med diameteren på kulene .
Kammerene kan nemlig ta ei mye grøvere kule enn riflingsdiameteren i løpet tilsier .
( .454" kontra .434" )

Jeg skal komme tilbake etter neste test med noen refleksjoner og - hvis jeg husker hvordan få det til - kanskje bilder også .

Hvis noen har forslag til hvordan jeg skal få fatt i kuler eller helst ei tang for ei hælbaset, lett fettrillekule med dm på drøyt .450", så si fra .( Har ikke de helt store forhåpninger, hvis ikke Westernskyttera vet mer ) .

Jadda, jeg vet det skulle vært bilder, da !!:-D

--
qualibra

Hele tråden:

RSS på tråd