Bondebørse- eller hønsetann? (Identifisering)

av festus @, tirsdag 10. november 2015, kl. 20:58 (1382 dager siden) @ festus

Det er vel egentlig tid for en liten oppdatering? :-) Jeg har gransket børsa ganske grundig siden sist, og har oppdaget litt mer om den- både positivt og negativt.

Det negative først: Den er nok stokket om en gang i tiden, men heldigvis med de originale beslagene. Grunnen til at jeg tror det er følgende:

1) Utsparingen i treverket rundt kammerbolten (nytt ord?) er litt for trang til at det er klaring når den skal skrus ut.

[image]

2) Piggen på tuppen av avtrekkerbøylen er felt ned i treverket.

[image]

Hva har så det med saken å gjøre? Jo, det leder oss over til det positive! ;-)

Over etterlyste jeg på fleip ei sveiv til ei 1700-talls eksperimentell bakladerbørse. Jakten er avlyst- det viser seg at avtrekkerbøylen ER sveiva, akkurat som på de militære utgavene! Forskjellen er at på de militære er den av stål og har et lite utstikk til å dra i, mens denne er av messing og er skrudd fast.

[image]

Jeg mistenker at under omgjøringen til perkusjon ble denne lille tappen filt av, og avtrekkerbøylen skrudd fast. Et for sin tid avansert bakladergevær ble altså "oppgradert" til å bli en munnlader...

Det som får meg til å tro det, er at det lille beslaget som låste enden av bøylen er bevart.

[image]

[image]

Enden av bøylen er svakt skrådd, og svinger fint inn under dette når de to skruene er fjernet. Dette stemmer med låsingen jeg har sett på de militære Fergusonene. Dersom dette stemmer, mangler kun en slags mutter som må ha festet avtrekkersveiva (nok et nyord) til kammerbolten. Kanskje de små flatene på sidene av sveiva hadde noe med denne å gjøre? Hullet i sveiva der skruen sitter er heller ikke helt rundt, men D-formet (ikke lett å se på bildet), noe som kan tyde på at noe har vært festet i det. Uansett, hvis avtrekkerbøylen har kunnet svinge, ville ikke spissen på tuppen kunne ha vært nedfelt- med mindre den er stokket om. Klart som blekk, ikke sant? ;-)

[image]

[image]
(Før og etter malingsfjerning...)

En morsom detalj oppdaget jeg først nettopp nå: På siden av foringen for kammerbolten er det filt inn et spor. Jeg trodde det var idioten som bygde den om til munnlader som hadde prøvd å file vekk hele greia, men det er faktisk en utsparing for slagfjæra! Og her har jeg gått og forbannet stakkarens navn i syv slektsledd- ja,ja... :-D

[image]

Når det gjelder terminologi har jeg også måttet revurdere litt. Jeg har alltid støttet meg til salige Svein Solli, som hardnakket hevdet at det heter "pistong" og at nipler er noe man smører maskiner med. Jeg måtte derfor le litt i skjegget da jeg skulle skru ut pistongen, og oppdaget at den var erstattet med... en smørenippel. :lol2:

Forøvrig har jeg skyndet meg langsomt siden sist. Tanken om å tilbakeføre til flint har jo streifet innom, men enn så lenge velger jeg å gjøre færrest mulig inngrep. Perkusjonshane fra Track of the Wolf er innkjøpt (fra Durs Egg-låsen deres, selvfølgelig) og montert, det verste av malingen er forsiiiiiktig skrapet bort med skalpell, ny skyver og tangeskrue anskaffet for å erstatte manglende deler, og liming av sprekker er nær forestående.

[image]

Og hver kveld ser jeg på den, der den står i kroken sin, og jeg smiler...

--
"En mann kan aldri ha for mye rødvin, for mange bøker eller for mye ammunisjon"
- Rudyard Kipling

Hele tråden:

RSS på tråd