Bondebørse- eller hønsetann? (Identifisering)

av festus @, mandag 23. november 2015, kl. 16:23 (1214 dager siden) @ festus

I boken "The book of the Gun" av Harold L. Peterson (1967) fant jeg en beskrivelse av de militære utprøvingene av Fergusonriflene, som jeg synes er litt artig:
(Kjapt oversatt fra engelsk)

"27. april 1776 utførte han (Ferguson) en test foran the master general of the Ordnance, som tydelig beviste geværets overlegenhet sammenlignet med en vanlig muskett, men dette var ikke nok. Den neste demonstrasjonen på heden ved Woolwich ga alle indikasjoner på at han hadde utviklet det beste militære skytevåpen som eksisterte. Dagen som var valgt var langt fra lovende. Det var kraftig vind og regnet tett gjennom hele demonstrasjonen. Vanlige flintlåser ville ikke fungert overhodet, men Fergusons utrettet underverker(!)
Etter å ha satt opp en blink på 200 yards skjøt han i fire eller fem minutter med en jevn skuddtakt på fire skudd i minuttet. I løpet av ett minutt med ekstra rask skyting avfyrte han seks skudd. Som om ikke dette var nok, gikk han hurtig mot målet mens han fortsatte å skyte med en takt på fire skudd i minuttet.
Så, som for å bevise det umulige, helte han en flaske vann i fengpannen og ned løpet av det ladde geværet så alt kruttet ble vått. Innen et halvt minutt hadde han ordnet så våpenet skjøt like sikkert som noensinne.
Til slutt lå han på rygg på den våte bakken og traff målet på hundre yards avstand. I løpet av hele demonstrasjonen, til tross for vekslende vind og regn, bommet han kun på målet tre ganger.

Det var en oppvisning som fikk de samlede offiserene til å glemme at de var gjennombløte, og den ga resultater. Innen få uker ga the master general of Ordnance ordre om å stoppe produksjonen av munnladningsrifler for hæren, bestilte 100 rifler av Fergusons patent, og lot oppfinneren selv overvåke produksjonen. Innen september(!) var de ferdige."

"Det fantes selvsagt andre Fergusongeværer enn de 100 første. East India-kompaniet kjøpte noen til sine tropper. Noen frivillige kompanier kjøpte dem angivelig, og noen ble laget som private bestillinger og jaktvåpen. Uansett er geværet i dag en stor sjeldenhet."

Det er nok ett av disse siste jeg har fått kloa i. Selvfølgelig skulle jeg gjerne hatt ett av de militære også- vi får se hva som dukker opp på neste bruktmarked... ;-)

--
"En mann kan aldri ha for mye rødvin, for mange bøker eller for mye ammunisjon"
- Rudyard Kipling

Hele tråden:

RSS på tråd