M/1884 Jarmann ombygget til M/1928 Fangst- og redningsgevær (Våpensamling)

av JanS, fredag 6. april 2018, kl. 22:33 (415 dager siden) @ sigbbred

Svalbardgeværet er et tillaget jakt-/fangstgevær av M/1884 Jarmann som kjennetegnes ved at hevarmen har blitt nedoverbøyd for mer praktisk/hensiktmessig bruk hvor stokken har blitt kappet/jaktifisert med en framstokk som er ganske lang. Så langt har jeg sett to typer. Den antatt eldste er fra 30-tallet i kappet Jarmannstokk. Den andre er i M/30-kragstokk og antatt etterkrigs/femtitalls med riflet kolbekappe. Om disse er laget av en og samme børsemaker vites ikke, men det er ikke unaturlig siden hevarmen er bøyd på samme måte. Framtidige andre typer vist på forumet kan fortelle oss om flere børsemakere har produserte disse. Siste type kan ses når du googler Svalbardgeværet. Selv har jeg vært fire turer i perioden 1981-2004 på Svalbard/Edgeøya/Hopen med flere besøk på både det gamle og nye museet og overnattinger på russiske hytter/museer hvor jeg for det meste har sett krager/fangstutstyr med ammo og ammo/etterlatenskaper fra krigens dager samt fangstredskap fra eldre tider funnet rundt gamle fangstplasser. Hvis du kan få kjøpt den nyere typen Svalbardgevær i kragstokk så må du bare slå til hvis prisen ikke er for høy. Nummer på Jarmann låskasser uten pipe/ikke nummerlik pipe/erstatningspipe uten nummer ønskers også.

Hele tråden:

RSS på tråd