Personlig bilde

Skrujern/pistongnøkkel (Identifisering)

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, tirsdag 5. juni 2018, kl. 09:12 (499 dager siden) @ bubo

Jeg har ikke så mye å bidra med, men jeg har kopier av noen dokumenter fra Riksarkivet datert mai 1843 som omhandler de nye perkusjonskonvertere munnladningsgeværenes skrujern – altså omgjøringen som ble approbert i 1841. Foranledningen var at det Laurvigske musketerkorps hadde fått utdelt perkusjonsgeværer, men de gamle skrujernene som var laget for flintlåsmuskettene hadde selvsagt ikke pistongnøkkel. Disse var derfor i praksis lite praktiske for de nye geværene. Korpset ba derfor Armedepartementet om tillatelse til at de gamle skrujernene skulle forandres med en nøkkel til pistongen av korpsbørsemakerne.

Spørsmålet ble oversendt Artilleribrigaden, som deretter konfererte med felttøymesteren. Artilleribrigaden skrev i et svar at de anså de hensiktsmessig at så snart infanterikorpsenes geværer var forsynt med perkusjonslås skulle de få nye skrujern med pistongnøker fra Kongsberg Våpenfabrikk. Dette var billigere enn å la korpsbørsemakerne modifisere de eksisterende skrujernene. De gamle skrujernene, som nå var overflødige, skulle leveres inn til arsenalene.

Det må altså ha eksistert et skrujern for flintlåsmuskettene og et nytt for perkusjonsmuskettene. Hvordan disse så ut vet jeg ikke, men det kan kanskje andre svare på.

Her er det trearmede skrujernet med nøkkel for krumtappmutteren og pistongen av typen som ble approbert til kammerladningsgeværene i 1842. Legg merke til at denne har tre skrujern. De fleste bevarte eksemplarer mener jeg å huske mangler skrujernet på armen for nøkkelen til krumtappmutteren. Tegningen viser skrujernet til en M/1849.

[image]

--
Øyvind F. - forum admin
Bøker jeg har skrevet.

Hele tråden:

RSS på tråd