Norsk marinepistol M/1772-1836 (Våpensamling)

av JanS, lørdag 9. juni 2018, kl. 23:01 (403 dager siden) @ krutnarr

I 1818 ble det vedtatt å opprette en orlogsstasjon i Horten. Anleggsarbeidene for et verft for bygging av orlogsskip startet to år seinere. Det første skipet, en fregatt, ble sjøsatt 1828. Verftet het først Hortens verft, deretter Marinens Hovedværft fram til kong Oscar I gav det navnet Carljohansværn værft i 1854. Fra 1850 tok det over som hovedstasjon for marinen etter Fredriksvern i Stavern, en rolle det hadde helt fram til 1968. Da overtok staten verftet og det ble omdøpt til Horten Verft A/S.
I marinepistolsammenheng er årstallene 1818 og 1828 av interesse siden de fleste samlere kjenner til sistnevnte.Merk at den sivile emmigrant/immigranttilværelsen til omtalte pistol er den lengste i pistolens liv uten å vite hvilket årstall den ble kjøpt tilbake til moderlandet, men kanskje Trond og/eller Krutnarren vet mer om det. Jeg tenker iallefall i over hundre år (1880-1980) og tenk hvilken historikk /film Nils Gaup kunne fått til fra sivilt kjøp, overfart, ankomst, reis til bestemmelsested, praktisk bruk og arvestykke gjennom generasjoner til den ble tilbudt på auksjon. Jeg husker Tronds historie om forsøksrifla fra 1858 med HAO6086 byttet med en amerikaner og etter som jeg forstod så hadde den bare museets kvite merkemaling og ikke innslått i metallet noe om privat salg/bytte på toppen av løpet. Disse to går det det ikke an å sammenligne, men engelske innslåtte merker/trykkskytnings på løpet av M/1831/46 er sammenlignbare med BELGIUM emmigrantpistolen. Her er jeg enig at det er færre av sistnevnte, selv om førstnevnte er mer av miltær samlerhistorikk, mens sistnevnte har en sivil siste historikk. Men uansett så må verdivurderingen på begge bli det halve av en uten utenlandsk militær/sivil løpshistorikkmerking. Dette min erfaring med tilbud opp gjennom tidene. Men et kjøp/bytte avhenger hvor forlokkende tilbudet er contra samlerområde/interesse. Ikke misforstå fordi pistolen var veldig fin og dens historrikk er vel verd å ta vare på i samlingen.

Hele tråden:

RSS på tråd