Norsk marinepistol M/1772-1836 (Våpensamling)

av JanS, onsdag 13. juni 2018, kl. 01:07 (8 dager siden) @ krutnarr

Viser til Krutnarrens to innlegg av 11.6. I det første kl. 17:38 bekrefter Henry hos AD at omtalte pistol er av samme type som en annen i databasen merket BELGIUM. ”Han undrer seg over denne merkingen for på andre typer pistoler (M1772 og M1741/44) som også ble solgt til en mellomhandler i Belgia og videresolgt f.eks. USA – de ble kontrollmerket med ELG i oval på pipen. Der mangler vi en forklaring”. Kl. 22:32 forklarer jeg grunnen at ELG er LIEGE sitt godkjenningstempel fra perioden 1846 til 1893 noe BELGIUM ikke er. Krutnarren svarer 22:54 at når en av Europas eksperter på merking av våpen ikke har ide om hva merket BELGIUM skal bety så ser det ikke ut at Krutnarren har fått med seg hva han kan videreformidle til eksperten. Han påstår også at jeg mener at merket BELGIUM er kun for å få lov til å videreselge pistolen og at merket BELGIUM halverer pistolens verdi. Det siste er riktig og jeg kan da vise til https://www.ammoland.com/2013/10/gun-collectors-why-you-should-avoid-import-marks/#axzz... Her kan du og andre interesserte lese detaljer vedrørende verdiforringelser. Merket BELGIUM er ikke norskt og heller ikke ELG (1846-1893). Begge er samtidige og finnes på henholdsvis på norske marinepistoler M/1772/1836 (to kjente til nå) og mange kjente hærpistoler (M/1831/46) utsolgt fra forsvaret på 1880-1890 tallet. Til slutt så etterlyser Krutnarren lignende pistoler. Tinytimmen viser bilde av en lik og to andre perkusjonerte marinevarianter, men ingen tekst følger med om nummer og om det finnes utenlandsk emmigrantmerking med BELGIUM. Krutnarren bes å ta kontakt for detaljer. Deretter gjør Øyvind et poeng av at jeg hadde nevnt utlendighet/immigranttilværelse i 100-års perioden 1880-1980 ved å vise til at i 1883 var det fortsatt ca 2500 pistoler på lageret og at tidligste registrerte salg fra hæren var 1889. Det stemmer godt med ELG på M/1831/46 som hadde denne merkingen til 1893 og siden marinen var forut for hæren så kan da 1884 og utover passe bra med Jarmannen og ny revolver. Som tidligere opplyst er den beste kilden våpenet selv og mine opplysninger om det er gitt ovenfor som ikke er noen synsing. Norske hærpistoler er internasjonalt kjent med Kongsberg stempel og selges dyrt på utenlandske auksjoner. Er de ELG stempla er det halv pris. Norske marinepistoler som omtalt modell og varianter vist av Tinytimmen er ikke Kongsbergmerket og internasjonalt så blir de antatt for å være belgiske siden merket BELGIUM og få kjenner til marinekonverteringen med ”svenske tennkloss/hane” og norske samlere gjør ”røverkjøp” og vil ikke innrømme at Emmigranttilværelsen/BELGIUM merkingen har halve verdien sammenlignet med en uten merket av utenlandsoppholdet. Så konklusjonen må bli for omtalte pistol M/1772/1836/BELGIUM utenlandsopphold/emmigrantpistol. Så langt har ikke jeg sett noen av disse utstilt på våre museer siden de har originaler uten BELGIUM og ELG. At samlere av norske våpen har disse i sin samling er ikke til å skjemmes over, men ved å vise dem fram til andre ikkesamlere så kan man forvente at de vil spørre om hva BELGIUM betyr på et norskt våpen! I denne sammenheng er det forståelig at Krutnarren ikke vil ha noe mer snakk om pistolen og særlig hvis han har betalt/byttet bort det dobbelte av verdien..

Hele tråden:

RSS på tråd