Norsk marinepistol M/1772-1836 (Våpensamling)

av JanS, tirsdag 19. juni 2018, kl. 23:03 (341 dager siden) @ Øyvind F.

Tinytimmens manglende tekst til sine viste marinepistoler og oppfordring til Krutnarren synes merkelig sammen med hans kommentarer til tråden om ”såkalte” M/1818 pistol. Kan det være en godbit under det rød-kvitstripete tøystykket? Kanskje kan hans mangel på meddelsomhet skyldes hans pågående arbeid med pistoldelen i den kommende boka som omhandler norske skytevåpen. Helt greit svar fra Festussen etter jeg har vist til ”kilder” som så mange har etterlyst i mine innlegg , men jeg må innrømme at jeg synes at Øyvinds ”fredning” etterpå er merkelig. Særlig etter å se at pistolen nå ligger ute på kvf som M/1772/1836 tross den skjemmende utlendighetsmerkingen BELGIUM på pipa som ikke er norsk, men viser dens historikk etter den ble solgt til utlandet på 1880-tallet. Hvis historikk på nevnte pistoler underslås i den kommende våpenboka så har man skapt et problem for den kommende våpeninteresserte generasjon siden kildehenvisningen blir upålitelig og dermed forblir den beste kilden våpenet selv. I bøker som omhandler marinen er der lite detaljinformasjon å få om våpen, men tidlige bøker som omhandler trefningene mellom engelske krigsskip og norske kanonjoller/sjalupper i 1808 gir oss en pekepinn på typer håndvåpen brukt etter 1814 og standen på disse med etterfølgende dårlig lagring og senere våpenfornyelser. I boka om toktet på Nornen i 1876 var nok pistolene det ble skutt med av siste modeller M/1843 - M/1848 og marinerevolveren var M/1859 Lefaucheux.

Hele tråden:

RSS på tråd