Personlig bilde

Skaffe seg rimelig kammerlader for skyting. (Kammerlader)

av krutnarr ⌂, Søgne, onsdag 20. juni 2018, kl. 22:29 (273 dager siden)

Hei.
Jeg får ofte spørsmål om kammerladere og at mange ønsker seg en for skyting. Det som er gjentagende er at prisen på gode våpen gjør at lyssten avtar ;-)
Det må betales opp mot 6-8 tusen kroner for en tålig hel en. Det er dyrt og gjør at sporten vår blir , om mulig, enda særere. Rekrutering må til, men da må også tilgang og mulighet på skytere gjøres enklere/billigere.

Så derfor...
Hvordan skaffe seg rimelig kammerlader for skyting?

Her er hvordan jeg gjør det.

Mann finner en kammerlader på et salgsted (eks.Finn.no el.). Den bør være ok i metalldeler , men kan ha brekk/avgåtte fliser på treverk. Jo mere metall som følger med, jo bedre.

Denne betalte jeg 3000kr for på Finn.

[image]

[image]

Den har avrevet tre på begge sider av kammeret og forsiktet mangler.
Det kan skremme noen å se slike skader, men det er ingen alvorlig feil. Det er bare å fikkse ;-)

Først skjæres/hugges den delen som trenger nytt tre rent og flatt med et huggjern. Tenk at kantene mot friskt tre skal ha 90 graders vinkel.

Så limes det inn treklosser med rikelig blå Araldite.

[image]

Etter et døgn er limet tørt og det kan grovslipes med en vinkelkutter påmontert lamellskive (sandpapirlammeller) Ev. rasp og fil gjør samme jobben.

[image]

Så kan løpet felles inn på nytt rundt kammeret. Her bruker jeg en Dremel og sliper av kantene i "kammergropa". Fil og sandpapir kan brukes.

[image]

[image]

For finish bruker jeg nålefil/sandpapir 600 og farger med Narvsverte. Etter det får hele bøssa et strøk med kokt linolje.

[image]

[image]

[image]

Denne kammerladeren manglet også korn. De originale sikktene skyter alt for høyt på 50/100m. Jeg loddet derfor sammen et korn som er 10mm høyt. Håper på å kunne bruke originalskuret.

[image]

Løpet er heilt topp innvendig. Det er det som er det viktikste selv om kammerlader ikke er kresne på gode løp.

[image]

Så da er det sånn at jeg for ca. 3100kr har fått meg en topp skyter og et gøy våpen. Det trenger ikke koste stort.
Med litt ekstra snadder fra svartkrutt.net sin webshop så ser det riktig ok ut.

[image]
(Den øverste er presentert i en tidligere tråd)

--
Besøk meg på www.krutnarr.no
Mail meg på: krutnarr@krutnarr.no

Hele tråden:

RSS på tråd