Personlig bilde

En stor pistol kom hjem (Våpensamling)

av munnlader @, lørdag 7. juli 2018, kl. 20:49 (133 dager siden) @ Tinytim
redigert av munnlader, lørdag 7. juli 2018, kl. 21:19

Satt og bladde gjennom forumet og fant denne fine tråden og ble posetivt engaskjert :-)

Flott pistol som du har hentet tilbake til Norge, gratulerer !

Ser i Literaturen at det var eksemplaret til Svennigsen, som du har - Flott proviens:ok:
Referangsen til boken/heftet ligger nederst i tråden.

Jeg tror Svenningsen har rett i sin bok, hvor han setter denne pistolen til Ca 1700. Vedlagt er mitt "parr", Dvs de ble ikke framstilt i parr, men utlevert i parr. Hvis det var mangel på pistoler, kunne de bli utlevert som enkel pistol i Norge. De er 54Cm lange som ditt eksemplar og har Suhl stempler som denne pistolen skal ha. De fleste stemplene sitter på pipens underside og er pent preservert mot tidens-tand av skjeftet :-)

[image]
[image]

Jeg tror ikke dette er M/1706. Jeg har to pistoler som er 57Cm lange, begge med regimentsmerkninger fra Søndenfjeldske regiment med samme "skrift" type som din pistol. Pistolene på 57 Cm har Zella Mehlis stempeler, dette er mulig M/1706. "Det resonerer bedre".

Hva som er pistol M/1706 er i og for seg en innteresang debatt som en kan ta når en har de Ca ni forskellige typene som ser ut til og vært levert som forskjellige leverangser fra Ca 1682 og fram til og med pistol M/1744. Dvs, de jernfestede flintlås pistolene.

Tre typer er hvel klart pistoler fra slutten av 1600 tallet, siden noen har C5 stempel, mens pistolen nedenfor er fra Ca 1700 som Svenningsen beskriver korrekt. Da sitter vi igjen med kun to pistol typer, hvor en er på 54Cm med F4 tomskilt og med betydelig bredere sideblikk samnt giftering på pipen og en type på 57Cm, før vi er oppe i pistol M/1734, M/1741 og M/1744. Lengden på 57Cm kan resonere godt når vi hvet at de Prøssiske pistolene fra M/1713 til M/1742 var 57Cm lange. Dvs en slaks Zella Mehlis, Suhl "standard" for progressive beredene, noe Danmark-Norge sikkert hville se seg selv som under Den Store Nordiske Krigen.

Dvs 3 pistoler fra Ca 1682 - M/1698 + 1 Pistol fra ca 1700, som sett ovenfor og nedenfor + 2 typer fra perioden mellom ca 1700 og M/1734, M/1741, M/1744, dvs vi ser på 9(ni) jernfestede pistol typer som er levert i flere/forskjellige leverangser(Dvs flere leverangser en 9 med håndtverkmessige forskjeller fra de forskjellige leverangser, typene/"modelene") mellom ca 1682 - 1744.

Hvis noen kjenner flere DKN jernfestede pistol typer som med sikkerhet har DKN proviens, så er det velkommen innformasjon :-)

[image]

Hele tråden:

RSS på tråd