Personlig bilde

Tilpasning mellom løp og kammer i kammerlader (Kammerlader)

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, søndag 19. august 2018, kl. 22:04 (151 dager siden)

Jeg har i noen år skutt med en kort 4''' M/1860 skytterlagskammerlader som jeg aldri har blitt fornøyd med. Presisjonen har vært OK til tider, men langt fra god. Til nå har jeg forsøkt to forskjellige kuler fra KVs originale tenger, samt kuler fra en tang jeg har fått laget på bestilling. Alle er hulbasede og papirviklet i henhold til originale spesifikasjoner.

Løp og kammer ser helt greit ut, men jeg har flere ganger oppdaget bly- og papiravskavninger i kammeret. Jeg har derfor mistenkt at tilpasning mellom kammer og løp ikke er helt god. Dette er vanskelig å se med det blotte øye, så jeg gikk til innkjøp av et billig inspeksjonskamera på Biltema til 379,– kroner.

Resultatet kan sees på filmen under. Det ser ut som at kammeret faktisk er noe mindre enn bakerste del av løpet, og det kan forklare den dårlige presisjonen. Det er i hvert fall ikke helt godt tilpasset. I og med at disse geværene ikke har noen overganskonus, så bør de passe helt perfekt om presisjonen skal bli god. Nå skal løpet slugges i begge ender.

Jeg kikket også inni en lang M/1860 skytterlagskammerlader som er mer rufsete. Denne har jeg bare skutt to skudd med. Tilpasningen er noe bedre på denne, men kammeret ser også her ut til å være mindre enn kammeret.

Til slutt filmet jeg en kort belgisk 18 lødig kammerlader (M/1849/59). Denne skyter godt med rett ladning og har blant annet vunnet NM (90 poeng så vidt jeg husker).

Lenke til video: https://youtu.be/XbiIaZzaTP0

--
Øyvind F. - forum admin
Bøker jeg har skrevet.

Hele tråden:

RSS på tråd