Personlig bilde

Tilpasning mellom løp og kammer i kammerlader (Kammerlader)

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, fredag 5. oktober 2018, kl. 11:58 (17 dager siden) @ Øyvind F.

Ting tar tid, men nå har jeg fått prøvd løpet som ble lappet på banen. Jeg kopierte konseptet jeg brukte på NM i 2017 (48 grains sveitser 4, Steve Brooks-hulbasekule som var papirviklet med fem runder Seth Cole-papir og en dæsj grønt revolverfett på toppen). Da ble det 77 poeng, og de 13 skuddene lå spredt over hele svarten på muskettskiva. Da var det et skarpt motlys og opp mot 30 grader, mens nå var det 6–8 grader, regn og dårlig skytelys. Skiva fra NM 2017 så slik ut:

[image]

Nå skjøt jeg på 50 meter på halvmeterskive, liggende med reimstøtte som på NM. Det ble til at jeg tok feil kuler på de første fem skuddene, slik at jeg brukte kuler som var viklet med to runder av et litt tykkere bomullspapir. Disse har spredd over hele skiva tidligere. Nå ser det slik ut, og med litt siktejustering ville samlingen vært godt innenfor nierringen:

[image]

Da tiden var kommet for å prøve NM-konseptet, så var lyset blitt så dårlig og siktebildet så grautete at jeg ga med etter tre skudd. Resultatet var likevel ganske oppløftende. Med korrekt justerte sikter ville treffpunktet på de tre skuddene vært godt innenfor tieren:

[image]

Nå var det ingen tegn til blying, ingen papirrester i løp eller kammer, og pussen mellom skuddene gikk lekende lett uten lugging. Etter endt skyting holdt det med to-tre pusselapper, så var løpet rent. Det virker som at lappingen har gjort positive utslag.

Nå skal det sies at jeg også har smerglet oversiden av kammeret, slik at kammeret (tilsynelatende) nå er mer i linje med løpet.

--
Øyvind F. - forum admin
Bøker jeg har skrevet.

Hele tråden:

RSS på tråd