Mulig ny entusiast med flintlåspistol (Lover og regler)

av festus @, lørdag 1. desember 2018, kl. 15:31 (13 dager siden) @ Gka

Nå over til flintlåspistolen.
Denne kom i hus som byggesett da jeg var i barneskolealder. Husker at fatter tilpasset, pusset beiset og lakkerte treverket. Den ble aldri registrert, og jeg vet ikke om det var plikt å registrere sånt på 80-90 tallet. Jeg tror heller ikke det er skutt med den noen gang.

Er denne registreringspliktig?
Og hvis ja hva hva gjør jeg for å få den registrert?
Må jeg ha våpenskap, boltet fast i gulv for å ha den?

Hei, og velkommen til en fantastisk morsom hobby!
Det korte svaret er at dersom fenghullet er boret opp, er den registreringspliktig, og ja, du trenger våpenskap. For å få den registrert må du være medlem i en pistolklubb tilknyttet Norsk Svartkruttunion, og med svartkruttstevner på programmet. Hvis du ikke har pistoler fra før må du være aktivt medlem (med lånevåpen fra klubben) i et halvt år før du kan søke. Jeg hadde et tilsvarende byggesett fra åttitallet som jeg fikk etterregistrert under amnestiet. Det er jo nå avsluttet, men jeg ville ringt det lokale våpenkontoret, forklart situasjonen og spurt dem om råd. Hvis de er litt fleksible kan du kanskje få registrert den, men den må antagelig oppbevares hos politiet mens du går aspirantperioden i pistolklubben. Kanskje de går med på at den kan oppbevares av pistolklubben i stedet. Lykke til!

--
"En mann kan aldri ha for mye rødvin, for mange bøker eller for mye ammunisjon"
- Rudyard Kipling

Hele tråden:

RSS på tråd