2 tvilsomme pallasker (Litt på siden)

av Tinytim @, tirsdag 18. desember 2018, kl. 22:32 (306 dager siden) @ krutnarr

Som sagt så er jeg ingen ekspert på blankvåpen og jeg har ikke vært og sett på dem, men hovedgrunnen til at jeg var skeptisk til disse var først og fremst førsteinntrykket, de så rett og slett spesielle ut og da spesielt festet. Jeg synes festene så ut som om de var et resultat av dårlig støping, med detaljer som fløt utover, dette ser man spesielt på monogrammet og stemplet på parerbøylen. Farven så også veldig rar ut, som om den var syrevasket. Jeg synes også klingene var litt for fine i fht resten, de var også nesten helt like med samme slitasje, patina m.m. Grepene er jo nevnt tidligere i tråden. Alt dette sammenlignet jeg med min egen og kom frem til min mening om våpnene.
I dag ringte jeg en bekjent som er en av de med mest kunnskap om blankvåpen for å ta en diskusjon om pallaskene. Han hadde vært og sett på dem og konkluderte med at disse var en sammensetning av brente fester og det som trolig er erstatningsklinger. Etter at festene er regjort for restene etter brannen har de trolig blitt vasket i syre for å få vekk det ytterste laget av messingen. Så jeg hadde ikke helt rett, men de blir ikke noe bedre av den grunn i mine øyne. Hvis man først skal betale 24000 pluss 25% salær så ville jeg ventet til det dukker opp noe bedre.

Hele tråden:

RSS på tråd