Personlig bilde

K-stemplet marine-remington (Identifisering)

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, søndag 23. desember 2018, kl. 11:04 (303 dager siden) @ ben74

At K-en er et kassasjonsmerke vet jeg ikke om jeg tror helt på selv, men det er jo en mulighet. Plasseringen nært kammeret og størrelsen på K-en kan jo tolkes som en advarsel til en skytter som forsøker å sette en patron inn i kammeret. Det kan også nevnes at det var forbudt å skyte skarpt med Marinens Remington-geværer i 1890-årene på grunn geværenes tilstand.

Men dersom det ikke dukker opp ny informasjon, så vil jeg kanskje helle mot at det var en leveranse låskasser fra KV som fikk dette merket. Det skulle være interessant å vite om geværene med slik K-merking er randtente eller sentertente.

Det svenske kassasjonsstempelet (en sirkel med kryss) ble vel brukt for å merke våpen som ble solgt ut fra statens arsenaler og til sivile, ikke nødvendigvis at de var for dårlige til å brukes? Det er jo også ganske anonymt sammenlignet med denne K-en, og på svenske kammerladningsgeværer finner du det oftest på kolben. Min svenske M/1867 marinebajonett har for øvrig ikke kassasjonstempel.

Geværet anvil viser bilde av ser ut til å ha hentet siktet fra dette lange Lundsgeværet: https://svartkrutt.net/1860/vis.php?rifle=5062

--
Øyvind F. - forum admin
Bøker jeg har skrevet.

Hele tråden:

RSS på tråd