Personlig bilde

Støpeform av gips (Litt på siden)

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, onsdag 13. mars 2019, kl. 12:16 (131 dager siden)

Da jeg begynte å skyte med svartkruttvåpen for rundt 25 år siden, så hadde jeg ingenting av utstyr. Jeg hadde et gammel glattløpet perkusjonsgevær som jeg kjøpte fra Aaserud Import i tiårsalderen. En del år senere fikk jeg tak rundt en kvart kilo svartkrutt, men kuletang var det verre med. De første rundkulene mine støpte jeg derfor i hjemmelagede gipsformer, der malen var en klinkekule som passet nokså bra med løpets diameter. Kvaliteten og jevnheten var så som så, men med litt tromling så ble de (ganske) runde.

For en tid tilbake ble jeg kontaktet av en kar som var ute etter noen prøyssiske Dreyse-kuler som han skulle bruke til en demonstrasjon. Siden jeg har noen originale kuler liggende, tenkte jeg det ville være interessant å lage en avstøpning og prøve gamle gipskunster fra midten av 1990-årene.

Jeg dokumenterte prosessen med mobilen underveis, så her er måten det foregikk på.

Først lager man en seng av plastelina, eller modellerkitt, i bunn av støpeformen. Jeg brukte en melkekartong av skolemelkstørrelse. Kulene blir deretter trykket halvveis ned i plastelinaen. Kulene jeg har er slagfunn, og de er derfor noe ru og derfor ikke veldig godt egnet til avstøpninger. Jeg fikk heller ikke låne ungenes beste plastelina, og måtte ta til takke med en kladd som var nokså tørr.

[image]

Deretter tok jeg 200 gram syntetisk gips og blandet med 0,8 dl vann. Gipsen ble deretter helt over kulene.

[image]

Etter en halvtimes tid kunne plastelinaen fjernes.

[image]

[image]

Deretter ble gipsformen lagt med kulene opp i en ny melkekartongform. Jeg smurte formen lett med vaselin, slik at de to delene skulle slippe lettere.

[image]

Så laget jeg en ny gipsblanding, og helte over.

[image]

Etter en halvtimes tid kunne jeg ta opp formen og de to delene gikk greit å separere. Det viste seg imidlertid at det var vanskeligere å få fjernet kulene fra den ene halvdelen. Dette var på grunn av at jeg hadde trykket noen av kulene for langt ned. En av kulene fikk jeg derfor ikke ut uten å risikere å ødelegge enten formen eller kula.

[image]

[image]

Kanaler til å helle blyet ned i formene ble skåret ut med en kniv.

[image]

Så var det klart for støping. Jeg forsøkte meg først med rent bly. Blyet var nok litt varmt, og i kombinasjon med litt fukt i formene førte det til en liten eksplosjon de første gangene. Dette sliter på gipsen, så slike former varer ikke evig.

[image]

[image]

Eksempel på hva som skjer om det helles for varmt bly eller om det er fukt i formen.

[image]

Det ble likevel noen OK kuler etter hvert – om ikke til skyting, så i hvert fall til demonstrasjonsformål – før forma ble for slitt til å kunne brukes.

[image]

--
Øyvind F. - forum admin
Bøker jeg har skrevet.

Hele tråden:

RSS på tråd