Kaliber, lødighet og pipemål (Munnladning)

av anvil, søndag 31. mars 2019, kl. 23:53 (85 dager siden) @ anvil

[image]
M1821 og flere jegerrifler før denne hadde kaliber 22 lødig.
Øivind viser at 7 linjer, 2 skrupler og 5 punkter etter det duodecimale system, på den tiden tilsvarer ca 15,72 mm. Men hva utgjør dette i dag?
Jeg oppfatter at tabellen (fra Wikipedia) viser forholdet mellom enhetene i systemet fra år 1541, samt omregnede verdier etter dagens SI-system etter som det over tid er gjort justeringer grunnenheten.

Når jeg legger dagens verdier til grunn (1959 i tabellen), samt setter 1 punkt til 1/12 skruppel, tilsvarer M1821-kaliberet 22 lødig 15,25 mm, som da blir dimensjonen på boret som skal brukes før rifling av pipa.

Fortsatt var det jo interessant å vite hva kaliberet på gamle, eksisterende jegerrifler egentlig var.

Har i dag vært så heldig at jeg fikk besøke Morten Gilberg. Der har jeg målt opp i alt 9 forskjellige rifler som pr. definisjon skal være 22 lødige.
I tillegg har jeg mål fra min egen M1803, se øverst på denne tråden. Den pipa er glatt, og er 22 lødig.

Som vist i tabellen kan vel bare 3 av de 10 sies å være 22 lødig, mens resten har betydelige avvik, helt opp til 17-18 lødighet! Det virker lite sannsynlig at så store avvik har blitt godkjent. Så det er ikke sikkert at det har vært slik fra starten. Alle har nok vært mye brukt, og en kan selvsagt ikke se bort fra at flere har blitt boret opp og slipt, kanskje noen også er riflet opp.
[image]

Dette endrer ikke min plan om å bore opp pipa som nevnt ovenfor. Men her er det selvsagt ikke veldig store krav til toleranse. Om Olav Nisi, som skal gjøre den jobben, har et ferdig bor i området 15,2 – 15,5 mm, så velger han det.

Hele tråden:

RSS på tråd