Personlig bilde

Kaliber, lødighet og pipemål (Munnladning)

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, torsdag 4. april 2019, kl. 14:23 (75 dager siden) @ anvil

Jeg tror dette må ha vært en jegerrifle fra dansketiden, for da en prøyssisk jegerrifle viste seg å skyte bedre enn den norske, så ble det brukt som forklaring at den prøyssiske var helt ny, mens den norske hadde vært brukt i 40–50 år. Det var vanlig å trekke opp eldre rifler, slik at kaliberet ble større. Da ble også kuleformen forstørret tilsvarende.

Når det gjelder papirpatroner og glattløpede musketter, så var kulene som regel to lødigheter mindre enn løpet. Med papir så gikk patronen opp én lødighet. Eksempel:

Kule: 18 lødig
Patron: 17 lødig
Løp: 16 lødig

Men jegerriflene brukte jo fettlapp rundt kula, så det er ikke relevant i denne sammenhengen. Om jegerne hadde papirpatroner, så inneholdt den bare kruttladning. De eneste norske jegerriflene som brukte rundkuler i papirpatroner var oberstløytnant Blichs forsøksgeværer med Engers og Malmbergs låser.

Jeg stusser på at kulediameteren er lik løpets kaliber, jeg ville ha foretrukket en kule som var noe mindre. Den omtalte prøyssiske jegerriflen hadde imidlertid også samme kulediameter som løpet. Det må ha vært trangt å lade disse riflene.

--
Øyvind F. - forum admin
Bøker jeg har skrevet.

Hele tråden:

RSS på tråd