Ladedata til svartkrutt.nets 12 mm kuletenger (Patronvåpen)

av Torgeir, torsdag 25. april 2019, kl. 10:57 (88 dager siden) @ proud.norwegian

OK. Takk for svar på det som vel framstår som et banalt spørsmål for dem som har vært med her en stund.(Jeg prøver som regel å finne svaret ved å søke på forumet og annet steds for ikke å plage vante fjellfolk i utrengsmål.)
Dette med "luntetenning" kjenner jeg til i munnladere hvor man søker å unngå at pistongen fylles opp med krutt. At det skulle være et relevant problem også i ei messinghylse synes jeg jo er litt overraskende, men for all del. Dette er for eksempel aldri et tema (etter det jeg kjenner til) ved lading av røyksvak ammunisjon, men røyksvakt krutt har jo også en NOE annen brennhastighet.
Og jeg har for øvrig selv prøvd å skyte en del med kulene som diskuteres i denne tråden. Jeg har ikke fått dem til å gå noe særlig i min CG fra 1867 med låskasse fra Remington, men den går ikke noe mer enn middels minus med noen ting foreløpig. Det er det samme om jeg mater patronene med pappskive, filtkork, bivoks, delfiafett, sveitser 2, 3 og 4. Wano P, you name it...

Hele tråden:

RSS på tråd