Personlig bilde

Tilpassing av replika kammerladersikte. (Kammerlader)

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, fredag 26. april 2019, kl. 12:08 (205 dager siden) @ Huntdoc

Dersom treffpunktet er én meter over siktepunktet må du file ned siktet ca. 7,5 mm. Du kan enkelt regne ut hvor mye du skal file om du vet skyteavstand, nøyaktig hvor mye du vil flytte treffpunktet (avviket) og geværets sikteradius (avstand mellom fram- og baksikte). Sikteradien på et M/1849/55 er 75,5 cm.

Formelen er: avvik / skyteavstand × sikteradius = avstanden du trenger å flytte siktet.

Først regner du om alle mål til millimeter:

1 meter = 1000 mm
100 meter = 100 000 mm
75,5 cm = 755 mm

Utregningen blir dermed som følger: 1000 / 100 000 × 755 = 7,55 mm.

Samme formel kan brukes til å justere treffpunktet sideveis. La oss si at du treffer 12 cm til høyre for senter: 120 / 100 000 × 755 = 0,906 mm. Du trenger altså å flytte sikteskåret rundt 0,9 mm til venstre for å flytte treffpunktet til senter av skiva.

Du må ganske langt ned for å kunne sikte midt i på 100 meter, og jeg vet ikke om det er mulig uten å forhøye forsiktet.

[image]

Jeg sikter rullende, og må som regel file ned i «basen» på siktet. Når jeg sikter rullende på muskettskiva er treffpunktet ca. 22–25 cm over siktepunktet.

[image]

Jeg har ikke skutt inn på 50 meter enda, men regner med å gjøre det i løpet av de neste ukene. Her skal det brukes halvmeterskive ihht. NSU-reglementet.

--
Øyvind F. - forum admin
Bøker jeg har skrevet.

Hele tråden:

RSS på tråd