Ladedata til svartkrutt.nets 12 mm kuletenger (Patronvåpen)

av Torgeir, fredag 26. april 2019, kl. 18:12 (86 dager siden) @ laffa

Selvsagt! Papirvikling rundt slarkete kule er jo like innlysende som genialt.

[image]
Her et inntrykk fra dagens prøver der jeg egentlig bare skulle skyte meg skikkelig inn foran søndagens konkurranse. Banke litt på frontsiktet med messingdor osv.
Sju skudd på femti meter med anlegg på baksetet fra en Volvo som jeg hadde røska ut av bilen. 10 cm med en slenger som åpnet til 14 cm. Slengeren var "pusseskuddet". (Og bildet har blitt lasta sidelengs, slik at pusseskuddet er lavt, ikke ute til høyre slik man kan få inntrykk av).

Dette fungerer vel greit nok til 50 meter stående, ettersom jeg ikke er en overveldende fantastisk skytter uansett. Men skal jeg ha noe å gjøre på hundremeteren må det mer forskning eller også våpenbytte til.

Til denne innskytinga sidelengs brukte jeg noen tinnblandede kuler jeg hadde liggende, og de går altså merkbart høyere enn dem av rent bly. Så det ser ut til at hvis jeg vil skyte midt i svarten med rullende blink og denne ladninga, ja da må jeg bruke tinn.
Ladningen her var ellers av simpleste sort, med inntrøkka bivoks-skilling samt smurning med såkalt pattesalve. Det blir "revolverpiller" til konkurransen.

Dette med å pusse mellom hvert skudd har jeg for øvrig også forsøkt. Det ga ikke noen målbar effekt sammenlignet med å dra gjennom med bronsebørsten for hvert fjerde-femte. I dag fukta jeg kruttavleiringene med fire dype pust i kammeret etter hvert skudd.

Hele tråden:

RSS på tråd