Personlig bilde

Skyting med 11 mm Lefaucheux-revolver (Patronvåpen)

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, tirsdag 7. mai 2019, kl. 09:10 (19 dager siden) @ Svartkrudt

Prisene på disse ser ut til å variere en del. Det ble jo laget 100 stk. på Kongsberg Våpenfabrikk også, og disse er naturligvis mest verdt. I 2015 gikk det en franskprodusert M/1864/98 for 11 000 kr på Christiania Auksjoner.

[image]

Nå ligger det en tilsvarende på Hermann Historica med en utropspris på 1500 euro (14 700 kr).

[image]

Jeg ga ikke noe i nærheten av dette, men så har jo min også fått seg en omgang med smergelpapir, utstøteren manglet og tønna roterte ikke. Løpet er imidlertid speilblankt, noe jeg setter pris på.

Du kan jo også finne langt billigere stifttenningsrevolvere av f.eks. belgisk fabrikat i grei kvalitet, men det finnes selvsagt også mye i dårlig kvalitet. Ellers kjøpte Sverige også inn revolvere tilsvarende de norske (1065 for hæren og 890 for marinen om jeg husker riktig).

Hadde jeg hatt metalldreiebenk ville jeg nok brukt den til å dreie av bakenden på hylsene, men det er moro å vise at man ikke trenger avansert utstyr også. Å dreie hylser med tett bunn er selvsagt en mulighet. Slike kan du blant annet kjøpe fra Frankrike: http://www.hc-collection.com.

--
Øyvind F. - forum admin
Bøker jeg har skrevet.

Hele tråden:

RSS på tråd