Personlig bilde

Ladedata for M/1886 Kropatschek (Patronvåpen)

av jæger justnæs @, Kristiansand, søndag 6. oktober 2019, kl. 13:20 (12 dager siden) @ Trønderen

Har ikke erfaring med kaliberet, men om du er sikker på at problemet ikke er rekylopptak hos skytter eller mellom pipe/lås og stokk så kan du prøve et par triks (det finnes sikkert tusen til, jeg bare nevner et par jeg ville sjekket først):
-Ikke size hylsene. Eventuelt kun skuldra om du må. Øyvind (og andre) har skrevet om og opplevd økt vertikal spredning med hylser som er sizet, spesielt om kammeret er litt romt.
-Sjekk at hylsene er like rene eller skitne inni. Ru flate gir økt friksjon når kruttet foran skyves fremover før det antenner. Spesielt i hylser med skulder.
-Hvis du bruker large rifle eller LR magnum hetter, forsøk large pistol hvis du har litt slakke kuler.
-Se til at hylselengde er jevn om du bruker krymp. Hvis ikke er det fort å få ujevnt kulehold.
Jeg regner med at du pusser mellom skuddene? Hvis ikke er mer eller bedre smøring verdt et forsøk. Som for eksempel fettkaka du nevner.
Vanskelig å si noe spesifitk uten å ha sett gevær, patroner og skytter i aksjon.

Lykke til!

--
Best når det smeller!

Hele tråden:

RSS på tråd