Personlig bilde

Ukjent munnlader (Identifisering)

av Trond ⌂ @, Oslo (nov-mars) Brekkestø resten av året, tirsdag 5. november 2019, kl. 21:38 (16 dager siden) @ magne fjøsne

Hei,

Denne var en interessant sammenbygging. Pipen er gammel, antagelig fra rundt 1750 eller eldre, ex-militær uten at jeg kan si fra hvilken modell, men den er antagelig kappet en cm eller to i bakkant. Svanseskruens utforming stemmer ikke med pipen og denne kan være så 'ny' som rundt 1850 (en følge av at denne er fjernet, pipen kappet og gjenget opp på nytt). Det samme gjelder låsblikket og kolben. Avtrekkerbøylen forvirrer meg - mye. Selve buen i bøylen er type 1735 eller tidligere, men dekoren på den bakre delen og utformingen av den forreste delen stemmer ikke, kort sagt, jeg har ikke peiling på on den er 'gammel' eller ca 1850. Rørknene er 'unike' og antagelig laget spesielt til akkurat denne børsa. Hvis så, var de veldig gammeldagse i tiden rundt 1850.

Sammensetningen er temmelig sikkert ikke gjort før 1835 eller etter 1860 og ser ut til å ha være gjort av en relativt dyktig børsemaker dersom han også laget låsen.

--
Norwegian Military Small-arms 1604-WW2

Trond

Hele tråden:

RSS på tråd