Danske rulleblokkeksperimenter. (Patronvåpen)

av Torgeir, lørdag 9. november 2019, kl. 18:46 (70 dager siden)
redigert av Torgeir, lørdag 9. november 2019, kl. 18:56

Jeg har holdt på en stund med å prøve meg fram med den danske 1867-rolling blocken. Mange turer til Aust-Agder og hundremetersbanen på Imenes har det blitt.
:rifle: [image]
Der koser jeg meg som regel i ro og fred, uten austegder eller andre forstyrrende elementer. :knegge:

[image]

Siktemidlene på dansken er så som så. Forsiktet har noen bygget på altfor mye, og dermed må jeg opp med stigen for å få klatret meg inn på skiva ute på hundremeteren. Når jeg har funnet godladninga skal jeg file litt, eller kanskje til og med bytte ut hele kornet.

[image]

Kula til høyre er en 405-grains Lee som jeg har eksperimentert ganske mye med. Det er lett å få den til å gå helt elendig, men det har også vist seg mulig å få den til å gå ok.

Hylsene er originale 11,7 X 51 fra Bertram. Jeg måtte trimme dem ned en god del før de ble 51 mm, og de måtte skyteformes for å fylle kammeret. Kvaliteten er elendig, for to tredjedeler sprakk i første eller andre avfyring. Nå har jeg 25, og jeg har bestilt en haug 45/70 som erstatning.

Uansett: Jeg har trodd ustabiliteten til Lee-kula henger sammen med at den er .459 mens pipa på en dansk rulleblokk skal ligge mellom .464 - .468. Det er ikke så lett å få slugga løpet, siden den har fem bommer. Vanskelig å få målt skikkelig, altså.
Man skulle jo tro at harde ladninger og å sette rett på kruttet var tingen, slik at hulbasen får åpna seg og slik at kula stukes ut i riflinga.
Men det er nok motsatt i denne børsa. Jeg har for ordens skyld også prøvd litt tinn i kulene.

I stedet begynte ting å ordne seg litt etter at jeg fikk tak i pappkorker i kaliber 46 fra Track of The Wolf. Med cirka 50 grains Sveitser 3 bak, lar det seg ofte gjøre å parkere 4-6 skudd innenfor 7-10 cm.

Jeg har jo tenkt at kanskje det ble enda bedre hvis jeg fikk tak i kuler med større diameter. Kula til venstre er en hælbasekule støpt fra en jämttång som Jæger Just en gang lånte. Den veier 377ish og er .368 i diameter på det midtre båndet. Disse prøvde jeg tolv stykker av i dag, for hvis jeg får disse til å gå finnes det tenger som ligner å få kjøpt her og der.

[image]

Funka ikke.. :forkvaklet:
Hverken mye eller lite krutt ga samlinger i nærheten av det akseptable. Og jeg prøvde både med og uten mellomladning, melkekartong, semulegryn og avispapir.

[image]

Lees 405-grainere var på sin side i helt grei form. Denne skiva klistra jeg før jeg kom på at jeg skulle ta bilde. Ser vi bort fra pusseskuddet øverst har vi fem skudd innenfor 7,5 cm. Det er vel kanskje så bra jeg kan regne med å få denne børsa til å gå med disse siktene. Hvis jeg nå får dansken til å stabilisere seg på dette i alle temperaturer, kan det hende den er bedre å bruke i Remington original enn den ganske lunefulle svensken i 12,17.

Hele tråden:

RSS på tråd