Danske rulleblokkeksperimenter. (Patronvåpen)

av Torgeir, mandag 11. november 2019, kl. 10:46 (270 dager siden) @ The Dane

Ja, her var det store mengder info. Bare å takke for bilder, mål og historikk.
Det er litt overraskende å notere seg den harde krympen på originalpatronene, som jo har en kule ganske lik den jeg eksperimenterte med i dette innlegget.

Jeg har vært klar over den lange overgangskonusen i disse riflene, og jeg forsøkte i de innledende eksperimentene å sette kulene litt lenger ut. Det gav ikke noe annet resultat enn mye vertikal spredning. Jeg skulle kanskje prøvd å fylle mer av hylsa med semulegryn i stedet for å fylle opp med krutt.
Jeg har ellers tatt kammeravstøpning med stearin, og den viser at kammeret er de normalt angitte 51 millimeter.
Jeg er litt skeptisk til å bruke hylser som er lenger enn dette. Selv om den er slak, ER det jo en innsnevring etter 51 mm som vil gjøre det litt tyngre for kula å komme seg ut av hylsa. Det vil trolig også skrelle av mer bly på vei ut?
Men jeg har jo også hørt (lest) om amerikanere som har brukt uavkortede 45/70-hylser til danskebørsa si. Nå kan jeg jo gjøre noen prøver når jeg får inn batchen med hylser i nettopp dette kaliberet.

Hele tråden:

RSS på tråd