Personlig bilde

Miniekule til Gevär 54 (Ikke spesifisert)

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, torsdag 14. november 2019, kl. 22:26 (264 dager siden) @ Torgeir

Jeg har snakket litt med Torgeir om å tegne en kule. Han er nok mest interessert i den korte Karlsson-kula, men siden jeg liker ting slik de var før, så ville jeg gått for en mer tradisjonell kule. Forslaget nedenfor er basert på James Burtons miniekule til Springfields Model 1842 .69 kaliber muskett. Kula er 1.1" (27,9 mm) lang som Burtons kule, og diameteren er .724" (18,39 mm) – det vil si .001" mindre enn diameteren over bommene i Torgeirs muskett. For å redusere kulevekt og rekyl, så ville jeg laget hulbasen dyp. Skjørtet er nok muligens litt for tykt på denne tegningen. Bunnplugger kan eventuelt enkelt byttes ut.

[image]

Riflestigningen på den svenske M-1845-54 var ifølge Josef Alm 1:82" (eller én omdreining på 107,9 cm. Det er ikke så langt i fra Enfields .577 riflemusketter som hadde 1:78" stigning.

Her er forresten et bilde av originalkula fra Armemuseum i Stockholm. Diameteren skal etter sigende være 18,55 mm.

[image]

--
Øyvind F. - forum admin
Bøker jeg har skrevet.

Hele tråden:

RSS på tråd