C.Hesselberg Trondhjem - "biografi" (Våpensamling)

av Cap'n Redneck, close to Hell., fredag 15. november 2019, kl. 21:48 (66 dager siden)
redigert av Cap'n Redneck, fredag 15. november 2019, kl. 22:02

Etter tidligere forgjeves å ha spurt lokale våpensamlere om de hadde flere opplysninger om "C. Hesselberg Trondhjem" samt googlet etter info om børsemakeren uten å finne særlig mye matnyttig fikk jeg ånden over meg etter å ha sett TV-programmet "Praktisk Info" som hadde et innslag om slektsforskning for et par dager siden.
Nasjonalbiblioteket.no & Digitalarkivet.no var stedene å oppsøke...!​
Her følger et utdrag av hva jeg fant i kirkebøker og folketellinger:​

Mannens fulle navn var: Carsten Dreyer Bredal Hesselberg.​
Han ble født i 1827 (noen kilder oppgir også 1826 & 1828) og vokste opp i Øvre Stjørdal prestegjeld, sannsynligvis på gården Sørkil i Hegra.​
Han ble konfirmert i Hegra kirke 09.10.1842.​
Han er først omtalt som "bøssemager" 21.08.1870, ifm. at han er oppført som fadder i en dåp i Domkirken i Trondheim.​
I folketellingen for Stjørdal / Hegra i 1875 er Carsten Hesselberg og sambygdingen John Sivertsen (f. 1822) tydeligvis på visitt i hjembygda. Begge oppføres som ungkarer, børsemakere og bosatte i Trondheim.​
01.12.1877: Bataljonbøssemager Carsten D.B. Hesselberg inngår ekteskap med Karoline Davidsen (f. 1847 i Vår Frue Sogn, Trondheim).​

Fra 1878 til 1890 kommer det 6 barn: 3 jenter og 3 gutter.​
Engelbregt (f.1884) utdanner seg til elektriker, men er i 1910 oppført som børsemakerelev ved Kongsberg våpenfabrikk.​
Carsten D.B. Jr. (f.1890) blir sjømann, og omkommer i 1920 som styrmann på seilskipet "Steinsund", som etter alt å dømme gikk på en mine i Atlanterhavet.​

Når begynner så Carsten H. Sr. sitt virke som børsemaker?​
Her har jeg ikke funnet noe dokumenterbart bevis tidligere enn 1870, men børsemakerverkstedet og privatboligen hans i Schultzgate 7, Trondheim, ble tidligere bebodd av en militær børsemaker fra Sunndalen i Møre; Endre Gunnarsson Hoaas (f.1796 - d.ca.1864).​
Det er vel ikke unaturlig og anta at Carsten H. overtok verksted og hus ved Hoaas' død.​
Adressen hadde tydeligvis flere "ungkarshybler" / leiligheter; på hver folketelling er det registrert 3-4 børsemakersvenner / børsemakerlærlinger i tillegg til mesteren Carsten Sr.​

Det tidligste kjente våpenet merket "C.Hesselberg Trondhjem" oppgis å være en perkusjonsrifle.​
Dette var i våpensamleren Jon Sv. Dahl's samling i Oslo i 1962.​
Han omtaler det i sin artikkel "Norske børsemakere i tre hundreår" i Hærmuseets årbok for 1962.​
Denne kan leses online på Nasjonalbiblioteket.no​
For øvrig er vel stemplingen "C.Hesselberg Trondhjem" mest kjent fra rolling-block rifler og tennstempelrifler. ​
Nylig dukket det opp en dobbeltløpet hanehagle, kaliber 12/65, med damaskløp og side-lever som er merket "C.Hesselberg Trondhjem" på sikteskinnen.​
Denne haglen er produsert av Stephan Heym Jr. i Suhl, Tyskland.​
Det eneste jeg har klart å finne ut om Heym er at han begynte som børsemaker i 1850.​
Han er ikke forfader til dagens Heym-våpenprodusent. Det var i sin tid 16 ulike Heym-karer som arbeidet som børsemakere / stokkmakere etc. i Suhl-området.​

I 1896 søker Carsten H. Sr. avskjed som korpsbørsemaker av helsemessige årsaker, 69 år gammel.​

04.11.1899 dør Carsten D.B. Hesselberg Sr. etter lengre tids sykdom, 72 år gammel.​
Han begraves på Domkirkens kirkegård, men gravstedet hans er ikke bevart i dag.​

Så nå vet vi i alle fall hans fulle navn, og litt mer om hans liv og virke.​
Men, "siste ord er aldri sagt..!"

--
"As long as there's lead in the air, there's still hope..."

Hele tråden:

RSS på tråd